Nowym prezesem PKP SA został Bogusław Kowalski. Jakie są plany nowego szefa?
Walne Zgromadzenie PKP powołało na prezesa zarządu PKP Bogusława Kowalskiego, członkami zarządu spółki zostali Jarosław Kołodziejczyk i Mirosław Pawłowski - poinformowało w piątek w komunikacie ministerstwo infrastruktury i budownictwa. Kowalski to były wiceminister transportu w rządzie Jarosława Kaczyńskiego.
2015-12-12, 08:52
Posłuchaj
Jednocześnie został odwołany członek Zarządu Jarosław Bator, który pozostawał w zarządzie PKP po złożeniu 30 listopada br. rezygnacji przez prezesa zarządu Jakuba Karnowskiego i członka zarządu Piotra Ciżkowicza.
- Nowy Zarząd PKP S.A. przystępuje od dzisiaj do pracy, jest wiele spraw, które wymagają pilnego rozwiązania – powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Zmiany w Radzie Nadzorczej
To kolejne zmiany w PKP wprowadzone przez Andrzeja Adamczyka. W ubiegłym tygodniu Adamczyk odwołał z Rady Nadzorczej PKP wiceprzewodniczącego, a także kilku jej członków, a nowym przewodniczącym Rady został Mirosław Chaberek.
Z Rady Nadzorczej odwołani zostali dotychczasowy wiceprzewodniczący Juliusz Engelhardt, a także jej członkowie: Cezary Szeliga, Piotr Stolarczyk, Magdalena Safjan, Radosław Leszek Kwaśnicki.
W ich miejsce powołani zostali: Mirosław Chaberek, Mirosław Pawełczyk, Dariusz Wędzki. Pozostali członkowie Rady Nadzorczej - którzy nie zostali odwołani - to Jacek Barylski oraz Jan Lalik.
Wcześnie z kierowania grupą PKP zrezygnowali prezes zarządu Jakub Karnowski i członek zarządu Piotr Ciżkowicz. W zarządzie pozostał Jarosław Bator.
REKLAMA
Bogusław Kowalski od wielu lat związany jest z koleją. Ponad dekadę temu, jako wicemarszałek województwa, uruchamiał spółkę Koleje Mazowieckie. Ostatnio pracował, jako ekspert w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
"Bogusław Kowalski powinien sobie poradzić na nowym stanowisku"
Zdaniem Jakuba Majewskiego z fundacji ProKolej, Kowalski powinien sobie poradzić na nowym stanowisku. Ekspert podkreślił, że nowy szef PKP dobrze zna kolej, ma doświadczenie w trudnych procesach, które trzeba było przeprowadzać. Przypomniał, że tworzenie Kolei Mazowieckich polegało na przekształceniu państwowej firmy na spółkę, która musiała mieć zupełnie nowy układ komunikacyjny.
Zdaniem Majewskiego to dobre podstawy, by ruszyć grupę PKP. Ekspert zaznaczył, że niedługo będą potrzebne decyzje, które spółki z grupy mogą działać samodzielnie. Trzeba też, jego zdaniem, rozważyć sprawę sensu istnienia samej spółki PKP S.A.
Zdaniem Jakuba Majewskiego, nowy prezes będzie sobie musiał poprawić wydawanie unijnych pieniędzy przeznaczonych na kolej. Prezes fundacji ProKolej zaznaczył, że inwestycje z nowej perspektywy muszą szybko ruszyć, by pod koniec okresu rozliczeniowego nie powtórzyła się sytuacja z zeszłego roku, kiedy to sieć kolejowa była sparaliżowana przez pospiesznie prowadzone inwestycje.
REKLAMA
"Przygotowanie kolei do sięgania po pieniądze z UE"
W rozmowie z Radiem Podlasie Bogusław Kowalski zapowiedział też przygotowanie raportu otwarcia i wskazał cele długofalowe. To przygotowanie kolei do sięgania po środki z nowej perspektywy finansowej oraz uczynienie z niej konkurencyjnego środka transportu pasażerskiego i towarowego.
Bogusław Kowalski powiedział, że, na poziomie rządowym można podjąć dyskusję o stawkach dostępu do infrastruktury. Chodzi o to, by rozwój kolei jako bezpiecznego i przyjaznego środowisku środka transportu nie był tylko pustym hasłem. Przedmiotem analiz stanie się więc nie tylko stary pomysł
„TIR-y na tory”, ale również wakacyjne długodystansowe przewozy podróżnych z samochodami osobowymi.
Bogusław Kowalski za ważne uznaje też relacje z otoczeniem kolei, czyli z samorządami, społecznościami lokalnymi, organizacjami społecznymi w zakresie inwestycji kolejowych czy siatki połączeń.
IAR/PAP, awi
REKLAMA