GUS: w lipcu poprawiły się nastroje konsumenckie

W lipcu 2016 r. odnotowano wyższy niż w czerwcu wskaźnik opisujący bieżące nastroje konsumenckie i niższy dotyczący przyszłych nastrojów - podał w środę Główny Urząd Statystyczny.

2016-07-20, 15:36

GUS: w lipcu poprawiły się nastroje konsumenckie
. Foto: East News/Glow Images

GUS podał, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 0,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -5,6.

Analitycy Urzędu zauważyli, że wartości składowych wskaźnika zmieniły się w sposób zróżnicowany. Poprawiły się oceny przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,9 i 2,1 p. proc.) oraz dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 0,4 p. proc.). Z drugiej strony, wystąpiły niższe wartości dla ocen sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – zarówno obecnej, jak i przyszłej (spadek odpowiednio o 1,4 i 0,3 p. proc.).

- W porównaniu do lipca 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 5,3 p. proc. - zaznaczono w środowym komunikacie Urzędu.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 0,9 p. proc. w stosunku do maja i ukształtował się na poziomie -10,6.

Polacy boją się o pracę

Spadek wartości wskaźnika był przede wszystkim wynikiem pogorszenia się ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 8,2 p. proc.). Nieznacznie niższą wartość odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,3 p. proc.). Poprawiły się natomiast przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 3,9 i 1,0 p. proc.).

W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 3,7 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

Od stycznia 2004 r. GUS wspólnie z NBP co miesiąc bada koniunkturę konsumencką.

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie tych badań, są - bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej oraz wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

PAP, abo

REKLAMA

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej