Prezes Urzędu Patentowego: Polska stawia na innowacyjność produktów farmaceutycznych

Wiążemy ogromne nadzieje z innowacyjnością i z eksportem naszych produktów z przemysłu farmaceutycznego i medycznego - powiedziała w poniedziałek prezes Urzędu Patentowego RP Alicja Adamczak. Dodała też, że Polska zajmuje w Europie szóste miejsce wśród eksporterów kosmetyków.

2017-03-13, 14:23

Prezes Urzędu Patentowego: Polska stawia na innowacyjność produktów farmaceutycznych
Dostrzegana jest rosnąca popularność ekologicznych kosmetyków wytwarzanych z naturalnych surowców w zgodny z certyfikacją sposób. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Adam Taukert z Urzędu Patentowego RP: innowacyjność produktu i jego dostosowanie do potrzeb społecznych powinny być brane pod uwagę już na początku projektowania (IAR)
+
Dodaj do playlisty

- Właśnie w sektorze zdrowia, a stricte w odniesieniu do przemysłu farmaceutycznego i przemysłu medycznego, mamy ogromne nadzieje związane z innowacyjnością i z eksportem naszych produktów na rynki zagraniczne - powiedziała Adamczak podczas rozpoczęcia dwudniowej X Międzynarodowej Konferencji z cyklu "Innowacyjność i kreatywność w gospodarce. Projektujemy dobrą formę", odbywającej się na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, te dwa sektory zajmują znaczące miejsca - przypomniała. - Duża uwaga naszych rozwiązań organizacyjnych i prawnych jest skupiona właśnie na tych sektorach - wyjaśniła. Jak podkreśliła prezes, polskie przedsiębiorstwa farmaceutyczne stanowią w naszym kraju połowę firm wykazujących aktywność innowacyjną.

Podkreślił, że "siła innowacji jest nie tylko związana z wynalazkami i wzorami użytkowymi, ale również ze wzornictwem przemysłowym. Świadczy o tym siła naszych projektantów".

Polska zajmuje 6. miejsce w Europie wśród eksporterów kosmetyków

- Polska obecnie zajmuje w Europie bardzo wysokie, szóste, miejsce wśród eksporterów kosmetyków. Zajmujemy czwarte miejsce na świecie, jeśli chodzi o wzornictwo i produkcję mebli. Jesteśmy więc predestynowani do tego, aby móc tę siłę innowacyjności polskiej gospodarki budować również w oparciu o wzornictwo przemysłowe - powiedziała.

Adamczak wskazała na korzyści, wynikające z efektywnego zastosowania wzornictwa w projektowaniu produktów i usług branży medycznej, farmaceutycznej i kosmetycznej. Wśród nich wymieniła m.in. podnoszenie jakości życia oraz usprawnienie codziennego funkcjonowania osób z różnymi dysfunkcjami, a także biznesowy rozwój indywidualnych przedsiębiorców, co ma w rezultacie wpływ na podniesienie innowacyjności krajowej gospodarki.

- Wielu przedsiębiorców, którzy goszczą dziś na naszej konferencji, to są przedsiębiorcy notowani na Giełdzie Papierów Wartościowych. Te konferencje są swojego rodzaju platformą pogłębionej współpracy pomiędzy projektantami, a przedsiębiorcami. Niektórzy przedsiębiorcy sami dla siebie są już projektantami - powiedziała. Jak dodała, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk dotyczy również kwestii związanych ze znaczeniem wzornictwa przemysłowego dla rozwoju nowych firm. Podkreśliła, że start-upowe spotkania networkingowe, zorientowane na szybkie efekty, powinny umożliwić młodym, kreatywnym przedsiębiorcom promocję swoich produktów i usług, a także służyć poszerzeniu bazy kontaktów oraz zbudowaniu sieci wartościowych relacji.

Potrzeba ochrony własności intelektualnej

Obecny na konferencji zastępca Dyrektora Generalnego ds. Polityki Globalnej, Światowej Organizacji Własności Intelektualnej Minelik Alemu Getahun wskazał na potrzebę ochrony własności intelektualnej.

- Własność intelektualna jest istotnym narzędziem w osiągnieciu celów społeczno-ekonomicznych. W związku z tym, należy opracować taki system, czy narzędzie, by chronić własność intelektualną. Jak wiemy, dzięki współpracy między krajami m.in. w służbie zdrowia, dzięki własności intelektualnej możemy wymieniać się lekami, badaniami, czy szczepionkami - powiedział. Dodał, że własność intelektualna jest zagrożona m.in. produktami pirackimi.

Wiceprezes BEDA (The Bureau of European Design Associations) John Mathers, podkreślił, że projektowanie, design są jednymi z najdynamiczniej rozwijającymi się gałęziami przemysłu.

IAR/PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej