Chcesz tańszy kredyt? Zbieraj pozytywne informacje
Już 21 maja, czyli w najbliższą niedzielę, po raz trzeci będziemy obchodzić Dzień Informacji Pozytywnej. Święto zainaugurowane przez ERIF Biuro Informacji Gospodarczej to inicjatywa, która ma pokazać polskim konsumentom korzyści płynące z dbania o pozytywną historię płatniczą. Dlaczego warto o nią dbać.
2017-05-19, 14:22
Posłuchaj
Informacja pozytywna ma coraz większe znaczenie. Jest ona bowiem potwierdzeniem dla różnych usługodawców, np. banków, firm telekomunikacyjnych, pożyczkowych, czy ubezpieczycieli, że opłacamy terminowo nasze rachunki, raty i inne zobowiązania.
- Początkowo w biurach informacji gospodarczej gromadzone były informacje o zadłużeniu. Bycie w takiej bazie może spowodować, że będziemy mieli problem z zaciąganiem zobowiązań. To oznacza, że może nam firma odmówić udzielenia pożyczki, możemy dostać gorsze warunki zakupu produktu na raty – mówi Anna Pakulska z Biura Informacji Gospodarczej ERIF. - Widząc informację pozytywną wiadomo, że mamy do czynienia z firma bądź osobą, która płaci terminowo swoje zobowiązania, a to znaczy, że to może być dla nas dobry klient – dodaje.
Dodatkowy atut w negocjacjach
A dobry klient czy kontrahent jest w cenie. Firmy częściej też w przypadku rzetelnego konsumenta, czy przedsiębiorcy są skłonne zaoferować lepsze warunki i umowy dodaje Tomasz Jaroszek, autor bloga doradca.tv.
- Każdy przedsiębiorca dobrze wie, że sprawdzenie kontrahenta jest bardzo ważne, jeśli chcemy podpisać jakąś długą umowę i upewnić się, że dany klient będzie nam płacił. Wydaje mi się, że w najbliższych latach informacja pozytywna może odegrać bardzo istotna rolę. Zatem lepiej zbierać informacje pozytywne i mieć dodatkowy atut w negocjacjach – podkreśla rozmówca.
REKLAMA
Pozytywnych informacji jest coraz więcej
Co ważne, świadomość Polaków w tym zakresie powoli rośnie. Potwierdzają to dane zebrane w bazie ERIF. Na koniec pierwszego kwartału 2015 roku znajdowało się w niej jedynie pół miliona informacji pozytywnych. Dziś jest ich już znacznie więcej mówi Anna Pakulska.
- Po pierwszym kwartale w bazie ERIF znajdowało się ponad 7 mln zobowiązań, z czego prawie 4 mln to są informacje pozytywne. Informacja pozytywna dużo szybciej się teraz rozwija niż informacja negatywna – wyjaśnia.
Jak budować swoją historię?
Budowania historii naszej wiarygodności jest bardzo ważne i bardzo proste tłumaczy Tomasz Jaroszek. Wystarczy poprosić firmę, z która mamy podpisaną umowę, o pozytywny wpis do bazy BIG.
- Budowanie naszej wiarygodności poprzez zbieranie informacji pozytywnych jest o tyle ważne, że jak raz się za to weźmiemy i uzupełnimy kilka danych, to ten proces może dziać się już bez naszego udziału. To oznacza, że my płacimy rachunek, a firma, która jest zarejestrowana w biurze informacji gospodarczej przesyła tam pozytywną informację, że dany rachunek zapłaciliśmy – tłumaczy.
REKLAMA
W taki sposób właśnie możemy zbudować swoją własną historię wiarygodności płatniczej, która będzie procentować w przyszłości.
Co ciekawe, budowanie pozytywnej historii płatniczej rozkłada się równomiernie w przypadku przedstawicieli obu płci (51% mężczyzn w stosunku do 49% kobiet) wynika z danych ERIF. Najwięcej pionierów w zbieraniu informacji pozytywnej jest wśród mężczyzn w wieku do 31 lat oraz od 31 do 46 lat (odpowiednio 106 i 97 tys. rzetelnych konsumentów).
Elżbieta Szczerbak, abo
REKLAMA