Wiceminister finansów: celem rządu dywersyfikacja eksportu i nowe rynki poza Europą
Celem polskiego rządu w dłuższej perspektywie jest geograficzna dywersyfikacja naszego eksportu i poszukiwanie rynków poza Europą - mówił wiceminister finansów Piotr Walczak podczas poniedziałkowej konferencji Stowarzyszenia Eksporterów Polskich.
2017-06-26, 14:52
Posłuchaj
XV jubileuszowa konferencja SEP odbyła się w poniedziałek w Ministerstwie Rozwoju. Wziął w niej udział m.in. wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak, który mówił o perspektywach zagranicznej ekspansji polskich przedsiębiorstw.
Podkreślał, że rozwój eksportu jest jednym z priorytetów rządu, sformułowanym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ponieważ "wszystkie potęgi gospodarcze budowane były w oparciu o eksport".
- W dłuższej perspektywie naszym celem jest zwłaszcza geograficzna dywersyfikacja polskiego eksportu - mówił Walczak. Dodał, że chodzi o poszukiwanie nowych rynków poza Europą.
Obecnie bowiem, jak mówił, do krajów Unii Europejskiej trafia aż 80 proc. polskiego eksportu, natomiast do wszystkich krajów europejskich, także tych spoza UE, w sumie 88 proc. Eksport do krajów na innych kontynentach to jedynie 12 proc.
Przygotowane są zmiany prawne, które mają wesprzeć eksport
Stąd przygotowane są zmiany prawne, jak mówił, które mają wesprzeć eksport - jedną z nich jest wzmocnienie kompetencji Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która w ramach szykowanych rozwiązań ma otrzymać nowe kompetencje, takie jak uruchomienie usług doradczych dla eksporterów. W różnych państwach ma być też otwartych 69 biur handlowych, związanych z PAIH.
W przypadku krajów pozaeuropejskich, eksport będzie promowany zwłaszcza do tych ocenianych jako najbardziej perspektywiczne - Algierii, Indii, Iranu, Meksyku i Wietnamu. Ważny też będzie rozwój eksportu do krajów afrykańskich.
Ważne też jest, mówił Walczak, generalne zwiększenie zdolności eksportowych polskich firm, bo zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa mają w eksporcie niewielki udział, a tylko 0,6 promila polskich przedsiębiorstw inwestuje za granicą.
Przedstawiciel MSZ informował podczas konferencji, że tylko 30 proc. polskich małych firm eksportuje swoja produkcję.
Eksport produktów rolnych przynosi rocznie ok. 25 mld euro
Wiceminister rolnictwa Ryszard Zarudzki wypowiadał się natomiast o możliwościach eksportowych branży rolno-spożywczej. Podkreślał, że obecnie eksport produktów rolnych przynosi rocznie ok. 25 mld euro, a udział w całym eksporcie wynosi 13 proc.
Największymi "hitami eksportowymi", jeśli chodzi o produkty rolne, są: mleko krowie, żywiec wieprzowy, żywiec drobiowy i zboże.
Obecnie, jak mówił Zarudzki, 82 proc. eksportu towarów rolno-spożywczych trafia na rynek Unii Europejskiej, a jeśli chodzi o kraje, drugie miejsce po Niemczech zajmuje Wielka Brytania. Stąd jednym z zadań na najbliższy czas jest "zabezpieczenie skutków Brexitu" z punktu widzenia tego eksportu.
W stanowisku przyjętym przez XV Konferencję Programową Stowarzyszenia Eksporterów Polskich znalazło się stwierdzenie, że stowarzyszenie wspiera działania władz państwowych na rzecz wzrostu eksportu; w latach 2015-20 zakłada się wzrost eksportu polskiego do ok. 240 mld euro rocznie, w tym eksportu towarów rolno-spożywczych do ok. 35 mld euro.
IAR/PAP, awi