Telekomunikacja Cyfrowa ma zapłacić 0,5 mln zł kary
Za wprowadzanie klientów w błąd Telekomunikacja Cyfrowa ma zapłacić 0,5 mln zł kary. UOKiK otrzymał na firmę kilkaset skarg.
2017-09-07, 09:53
Posłuchaj
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Telekomunikację Cyfrową karę w wysokości prawie pół miliona złotych.
Prezes Urzędu Marek Niechciał wyjaśnia, że przedstawiciele spółki wprowadzali konsumentów w błąd twierdząc, że reprezentują ich dotychczasowego operatora i proponują obniżenie abonamentu i nowy telefon. W rzeczywistości zawierana była nowa umowa z Telekomunikacją Cyfrową, a niższy abonament obowiązywał jedynie przez dwa miesiące. UOKiK stwierdził też, że kurierzy przynoszący umowy ponaglali klientów, żeby Ci podpisali umowę bez czytania, a następnie zabierali wszystkie dokumenty.
UOKiK ostrzega przez oszustami
Marek Niechciał radzi konsumentom zachowanie ostrożności podczas zawierania umów i sprawdzanie, czy rzeczywiście dzwoni do nich przedstawiciel ich operatora. Prezes UOKiK-u podkreśla, że podczas postępowania nie znaleziono żadnych okoliczności łagodzących.
Kara nałożona na Telekomunikację Cyfrową za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów wyniosła prawie 500 tys. zł (499 225 zł). – Nie znaleźliśmy okoliczności łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak największą liczbę klientów. Mimo że do spółki docierały liczne sygnały nie tylko od konsumentów, spółka nie zmieniła swoich działań. W skargach konsumenci informowali, że dowiedzieli się, że zmienili dostawcę usług telekomunikacyjnych dopiero po zawarciu umowy, najczęściej po otrzymaniu pierwszej faktury, bądź gdy dotychczasowy numer ich telefonu przestał działać. Telekomunikacja Cyfrowa dochodzi od konsumentów - za zerwanie umowy zawartej na czas oznaczony - kary w wysokości 550 zł - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
REKLAMA
Spółka nie zmieniła swoich działań, pomimo skarg konsumentów.
Nałożona kara nie jest ostateczna. Firma może się od niej odwołać do sądu.
Porady dla konsumentów – rozmowa telefoniczna
Uważaj, rozmawiając przez telefon też możesz zawrzeć umowę z operatorem. Aby z niej zrezygnować, musisz podjąć działania. Nie wystarczy, że jedynie przestaniesz opłacać rachunki. Przeczytaj, jakie masz możliwości i kto może ci pomóc.
Jeżeli nie jesteś pewien czy telemarketer reprezentuje twojego dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, skontaktuj się z przedsiębiorcą, z którym masz już podpisaną umowę. Upewnij się, czy rzeczywiście twój operator ma dla ciebie nową ofertę.
Porady dla konsumentów – jak odstąpić od umowy
Jeżeli zmieniłeś operatora telekomunikacyjnego, to w ciągu 14 dni możesz odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów.
REKLAMA
Jeżeli zostałeś wprowadzony w błąd i minął czas na odstąpienie od umowy, to możesz np.: uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu, albo żądać przed sądem stwierdzenia nieważności umowy. O pomoc poproś rzecznika konsumentów lub Federację Konsumentów. Pomoc jest darmowa. Adresy znajdziesz, dzwoniąc pod numery: 22 290 89 16 lub 801 440 220.
Pamiętaj – brak odbioru przesyłki z aparatem telefonicznym nie oznacza odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania. Musisz złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie.
Porady dla konsumentów – wezwania do zapłaty
Wezwanie do zapłaty z firmy windykacyjnej nie jest tym samym co nakaz zapłaty wydany przez sąd. Firma windykacyjna nie ma prawa podejmować czynności egzekucyjnych, nie może też zastraszać konsumentów.
Jeżeli otrzymałeś nakaz do zapłaty z sądu, nie czekaj. Złóż odpowiednią odpowiedź na pozew w terminie 14 dni (najczęściej jest to sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym). Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, skontaktuj się niezwłocznie z rzecznikiem konsumentów w miejscu twojego zamieszkania lub z Federacją Konsumentów.
REKLAMA
Pomoc dla konsumentów: 22 290 89 16 lub 801 440 220.
IAR/UOKiK/abo
REKLAMA