Centralny Port Komunikacyjny ma łączyć lotnictwo, koleje wielkich prędkości i autostrady

Trwa przebudowa koncepcji strategii komunikacyjnej Polski. Rząd stawia na Centralny Port Komunikacyjny, który stanie się z jednej strony ważnym węzłem lotniczym w Europie, z drugiej – ma spiąć w jedną całość komunikację w kraju. Tu ważnym elementem mają być koleje wielkich prędkości i sieć dróg i autostrad.

2017-09-14, 17:55

Centralny Port Komunikacyjny ma łączyć lotnictwo, koleje wielkich prędkości i autostrady
CPK będzie pełnił nie tylko rolę lotniska, ale przede wszystkim węzła multimodalnego, łączącego również transport samochodowy i kolejowy. . Foto: Pixabay

Posłuchaj

Pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild powiedział, że specustawa dotycząca jego budowy powinna wejść w życie do końca roku, aby proces inwestycyjny przebiegał bez zakłóceń. Dodał, że dokładna lokalizacja projektu zostanie przedstawiona do końca września. /IAR/.
+
Dodaj do playlisty

− Rząd chce wykorzystać szanse, jakie niesie ze sobą rozwijająca się polska gospodarka, dlatego tworzy Centralny Port Komunikacyjny - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, podczas otwarcia Forum Lotniczego 2017, zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

CPK ważnym węzłem lotniczym w Europie

I dodał, że CPK ma szansę być jednym z "najważniejszych portów w Europie.

− Polski rząd chce wykorzystać szanse, jakie tkwią w potencjale polskiej gospodarki, w potencjale polskiego społeczeństwa, w dynamicznie rozwijającej się gospodarce. Dlatego przygotowujemy Centralny Portu Komunikacyjny" - powiedział w czwartek Adamczyk.

Jak podkreślił, CPK "powstaje od podstaw". "Daje nam szansę zagospodarowania przestrzeni w samym porcie, ale również wokół niego, czyli takiego skonfigurowania elementów infrastruktury komunikacyjnej, które pozwoli stworzyć hub komunikacyjny, jakim będzie CPK" - powiedział.



W jego ocenie, CPK ma szansę być "jednym z najważniejszych portów w Europie". "Dzięki jego położeniu - co będzie jego atutem - unikniemy wszystkich problemów związanych m.in. z oddziaływaniem transportu lotniczego, w szczególności na środowisko. Ponadto nie będzie ono uciążliwe dla mieszkańców" - dodał.

REKLAMA

Nowa koncepcja komunikacyjna dotyczy nie tylko lotnictwa ale i kolei wielkich prędkości

Minister podkreślił, że budowa CPK związana jest nie tylko z obecnością na nim PLL LOT i rozwojem narodowego przewoźnika, ale także powinna być związana z koleją dużych prędkości. "Koleje dużych prędkości, uważam, powinny być - jeżeli decyzja o ich budowie zapadnie - dużym wzmocnieniem CPK" - powiedział.



Jak mówił, nim powstanie CPK, należy zapewnić przepustowość na największym lotnisku w Polsce, czyli warszawskim Lotnisku Chopina.

"Mówiąc o CPK nie można zapomnieć o regionalnych portach lotniczych. Mają one dziś potencjał. Wykorzystaliśmy fundusze unijne. Porty regionalne w wielu regionach stały się ważnym graczem na rynku" - podkreślił szef MIB.

Lokalizacja CPK między Łodzią a Warszawą. Dokładnie gdzie - poznamy do końca września

Dodał, że dokładna lokalizacja projektu zostanie przedstawiona do końca września. Z kolei prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson wyjaśnił, że CPK musi powstać w punkcie przecięcia się różnych węzłów komunikacyjnych.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą, a Łodzią. Według szacunków rządu inwestycja rozłożona na 10 lat będzie kosztować około 30 miliardów złotych.

REKLAMA

Pełnomocnik rządu ds. CPK - specustawa powinna wejść w życie do końca roku

Pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild powiedział, że specustawa dotycząca jego budowy powinna wejść w życie do końca roku, aby proces inwestycyjny przebiegał bez zakłóceń.

Minister Mikołaj Wild mówił, że zadaniem specustawy jest przyspieszenie proces budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Usprawni tam, gdzie to tylko możliwe wszystkie konieczne procesy” - powiedział.

Mikołaj Wild dodał, że w kolejnych latach mogą nastąpić problemy z przepustowością na Lotnisku Chopina, dlatego jednym z celów inwestycji będzie przeniesienie części ruchu lotniczego z warszawskich portów.

REKLAMA

Zaznaczył, że powstanie CPK nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie Lotniska Modlin, ponieważ aglomeracja warszawska potrzebuje niskokosztowego portu, który działa na prostszej infrastrukturze i zapewnia obsługę mniej wymagających pasażerów.

CPK połączy kolej z drogami i autostradami

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson mówił, że CPK będzie pełnił nie tylko rolę lotniska, ale przede wszystkim węzła multimodalnego, łączącego również transport samochodowy i kolejowy.

Z tego powodu inwestycja musi powstać w miejscu przecięcia szlaków komunikacyjnych, czego nie spełnia żadne z obecnych lotnisk.

REKLAMA

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.

PAP, jk

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej