Rynek kosmetyków naturalnych szybko rośnie
Wartość rynku kosmetyków w Polsce szacuje się na ponad 23 miliardy złotych. Konsumenci wybierając kosmetyki, kierują się ich jakością, zapachem, a dopiero potem ceną. Nic więc dziwnego, że coraz więcej klientów sięga po kosmetyki z naturalnymi składnikami.
2017-10-11, 17:34
Posłuchaj
Właścicielka firmy Naturativ Magda Hajduk mówi, że kosmetyki naturalne to już nie tylko moda, ale to wyraźny, stały kierunek rozwoju branży. - Jest to spowodowane takim ogólnym trendem powrotu do natury, do rzeczy prostszych, mniej przetworzonych, i do zrozumiałych składów. Dużo łatwiej jest nam zaakceptować fakt, że skład produktów jest dla nas zrozumiały, że na przykład w kiełbasie jest przede wszystkim mięso, a nie dodatki. Tak samo jest w przypadku kosmetyków, choć ich składy są dużo bardziej skomplikowane. Ale mamy większe zaufanie do produktów, kiedy wiemy, co jest w środku - podkreśla.
Kosmetyk naturalny, czyli jaki?
W prawie nie ma definicji kosmetyku naturalnego. Jak jednak mówi Renata Piotrowska, szef działu badań i rozwoju Naturativ, są natomiast bardzo precyzyjne wytyczne instytucji certyfikujących zarówno europejskich, jak i pozaeuropejskich. Dodaje, że kosmetyki naturalne mają inne "wnętrze" niż konwencjonalne. - Kosmetyk naturalny musi być stworzony wyłącznie w oparciu o substancje pochodzenia roślinnego. Dopuszczalne są substancje pochodzenia zwierzęcego, ale tylko takie, które zostały pozyskane bez szkody dla zwierząt. Do tego substancje mineralne, i tu kończy się definicja kosmetyku naturalnego. Jeśli chodzi o substancje konserwujące, to możemy wykorzystywać tylko takie, które są dopuszczane przez instytucje certyfikujące - mówi Renata Piotrowska.
Kosmetyki konwencjonalne mogą zawierać zarówno składniki pochodzenia roślinnego, jak i syntetycznego. Obecność tych pierwszych uważa się za atut. Kosmetyki naturalne określane są potocznie jako ekologiczne, choć to nie zawsze jest to samo. Jak zaznacza Renata Piotrowska, między kosmetykami klasycznymi a naturalnymi w praktyce nie ma różnicy w działaniu, różni się tylko skład.
Rynek kosmetyków naturalnych szybko rośnie
Magda Hajduk mówi, że choć rynek kosmetyków naturalnych szybko rośnie, to nie został jeszcze dokładnie zbadany. - Ja przypuszczam, że jest to mniej więcej 4-5 procent rynku kosmetyków w ogóle. Natomiast w Europie Zachodniej ta wartość zbliża się już do około 10 procent. Ten rynek rośnie szybciej od rynku kosmetyków konwencjalnych - dodaje.
Dziś kosmetyki naturalne są nieco droższe od konwencjonalnych, ale też składniki do nich po prostu więcej kosztują. Renata Piotrowska wyjaśnia, że w większości są też importowane. A, zdaniem Renaty Piotrowskiej, polskie firmy mogłyby produkować takie składniki na szerszą skalę, na przykład olej z pestek malin, który z powodzeniem wytwarzają Francuzi, importując najpierw owoce z Polski.
REKLAMA
Precyzyjny opis kosmetyku to podstawa
Kosmetyki z pewnością dobrze wpływają na skórę, ale ich opis nie może wprowadzać w błąd. Od 2016 roku unijne regulacje nakazują, żeby każde stwierdzenie, że kosmetyk coś powoduje, było udokumentowane.
Jedynka, Aleksandra Tycner, md
REKLAMA