Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Minister Gróbarczyk: wybrano lokalizację
Na lokalizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną wybrano miejscowość Nowy Świat, poinformował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
2017-10-19, 11:28
- Inwestor - Urząd Morski w Gdyni, a tym samym ministerstwo wybrało lokalizację w Nowym Świecie jako najlepszą do realizacji inwestycji - powiedział minister podczas czwartkowej sesji Rady Miasta w Elblągu. - Inwestycja nie ma żadnych zahamowań, nie jest zakłócona, prace przebiegają zgodnie z planem - wskazał.
Minister zaznaczył, że przygotowane koncepcje dotyczą trzech miejscowości, które były podane i zakładane w pierwotnym kształcie projektu. Jednak - jak mówił - "Nowy Świat zyskuje najlepsze warunki, jeśli chodzi o inwestycje, raport oddziaływania środowiskowego oraz ewentualne kompensacje, które trzeba uczynić w ramach dochowania sztuki budowlanej czy też wykonania tej inwestycji zgodnie z dyrektywami, przede wszystkim środowiskowymi".
- Inwestycja budowy kanału żeglugowego przez Mierzeje Wiślaną jest jednym z priorytetów naszego ministerstwa i naszego rządu, co do realizacji - zapewnił.
Projekt opiewa na kwotę 880 mln zł
- Projekt programu wieloletniego, który został przyjęty w zeszłym roku, opiewający na kwotę 880 mln zł, ma trwałe finansowanie i w tym zakresie nie przewidujemy żadnych zmian. Do tego została przyjęta specustawa, która ma na celu przyspieszenie działań i likwidację wszelkich barier wynikających z tytułów administracyjnych czy też związanych z odwołaniami i wydłużonymi terminami w zakresie wyjaśniania wszelkich uwag - mówił.
Przypomniał, że podstawowym elementem i wykładnią budowy tego kanału jest zachowanie bezpieczeństwa państwa i swobodnej żeglugi na Zalewie Wiślanym, co - jak zaznaczył - oczywiście nie zwalnia przed wszelkimi rygorami wynikającymi z zakresu i obowiązywania dyrektyw unijnych w zakresie ochrony środowiska, jak i również krajowych.
Ułatwienie handlu, uniezależnienie się od Rosji
Tzw. przekop Mierzei Wiślanej, czyli oficjalnie „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” ma na celu połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską i uniezależnienie od Cieśniny Pilawskiej kontrolowanej przez Rosję.
- Z punktu widzenia strategicznego uzyskanie kontroli dostępu do akwenu, którym jest Zalew Wiślany, ma istotne znaczenie i przez lata irytujące i utrudniające rozwój handlu w tym miejscu było to, że musieliśmy korzystać z przejścia przez Cieśninę Pilawską, która jest kontrolowana przez państwo, z którym mamy niełatwe relacje – mówił w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł.
PAP/NRG, awi
REKLAMA
REKLAMA