Premier: Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii do Chin

To właśnie transport jest jedną z najbardziej perspektywicznych dziedzin współpracy między Polską, całą Europą Środkowo-Wschodnią oraz Chinami - powiedziała w środę premier Beata Szydło, otwierając II Spotkanie Ministrów Transportu i Forum Biznesu 16+1.

2017-10-25, 10:38

Premier: Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii do Chin
Premier Beata Szydło podczas II Spotkania Ministrów Transportu Europy Środkowo–Wschodniej i Chin oraz Forum Biznesu. Foto: PAP/Jacek Turczyk

Posłuchaj

Premier Beata Szydło powiedziała, że platforma współpracy państw Europy środkowej z Chinami doprowadziła do zredefiniowania stosunków z tym krajem (IAR)
+
Dodaj do playlisty

- Chcemy rozwijać obopólnie korzystną współpracę dla dobra naszych państw, obywateli, także w dziedzinie rozwoju portów morskich, terenów przybrzeżnych oraz dróg wodnych całego naszego regionu - wskazała premier Szydło.

Dodała, że Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii, przez którą wszystkie produkty transportowane są drogą lądową z Chin do Europy Zachodniej oraz z Europy do Chin.

"

Beata Szydło Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii, przez którą wszystkie produkty transportowane są drogą lądową z Chin do Europy Zachodniej oraz z Europy do Chin


- Infrastruktura portowa w naszym regionie może być zatem interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej - zaznaczyła.

Jak podkreśliła w przypadku Polski "najważniejszą sprawą jest naprawa dotychczasowych zaniedbań w rozwoju korytarza transportowego Północ-Południe".



Polskie porty morskie biją rekordy w przeładunku

REKLAMA


- Nasze spółki kolejowe z powodzeniem przewożą towary między Polską a Chinami. Istnieje regularne połączenie kolejowe Łódź-Chengdu, a liczba pociągów chińskich rocznie wyjeżdżających na terytorium Polski sięga kilkaset. Współpracujemy z partnerami z Białorusi, Niemiec, Kazachstanu, Chin, Mongolii, Rosji w zakresie przewozów kontenerowych na trasie Chiny-Europa - poinformowała szefowa rządu.

"

Beata Szydło Polskie porty morskie biją rekordy w przeładunku importowanych i eksportowanych towarów


- Polskie porty morskie biją rekordy w przeładunku importowanych i eksportowanych towarów. Tylko w Gdańsku w pierwszej połowie 2017 r. przeładowały 18,5 miliona ton towarów. W Szczecinie i Świnoujściu 21,5 miliona ton, a w Gdyni 10,3 miliona ton. Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące. W związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej polski rząd podjął decyzję o budowie w Gdańsku portu centralnego z głębokowodnymi terminalami umożliwiającymi obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie - wyjaśniła.

REKLAMA


Celem polskiego rządu jest rozwój transportu

Szefowa polskiego rządu dodała, że warto w tym miejscu wspomnieć "o najbardziej kompleksowym polskim projekcie rozwojowym", jakim jest Centralny Port Komunikacyjny.

- Koncepcja hubu komunikacyjnego obejmuje budowę największego w Polsce portu lotniczego i włączenie go w sieć połączeń kolei dużych prędkości - mówiła premier Beata Szydło.

Jak podkreśliła, CPK będzie m.in odpowiedzią na dynamicznie rosnącą liczbę połączeń lotniczych między Europą i Azją.

"

Beata Szydło Koncepcja hubu komunikacyjnego obejmuje budowę największego w Polsce portu lotniczego i włączenie go w sieć połączeń kolei dużych prędkości

Premier Szydło wskazała, że m.in. ten projekt "jest jedną z wielkich inwestycji rozwojowych o przełomowym znaczeniu dla rozwoju naszego kraju".

Szansa dla regionu

Stoimy przed ogromną szansą na upodmiotowienie regionu Europy Środkowej, rewitalizację transportu morskiego i rzecznego.

- Współpraca regionu Europy Środkowej i Chin, która jest obecnie priorytetowa dla obydwu stron dostaje dzisiaj kolejny ważny impuls, bowiem dołącza do niej cały sektor żeglugi morskiej i śródlądowej. To w Warszawie, podczas dzisiejszego spotkania ministrów transportu chcemy wypracować strategię i koncepcję dla całej naszej szesnastki, tak aby stworzyć wspólną wizję i wspólne projekty infrastrukturalne łączące poszczególne państwa naszego regionu i aby nawiązać kontakt i bezpośrednią współpracę z Chinami - powiedział w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

REKLAMA

"

Marek Gróbarczyk Współpraca regionu Europy Środkowej i Chin, która jest obecnie priorytetowa dla obydwu stron dostaje dzisiaj kolejny ważny impuls, bowiem dołącza do niej cały sektor żeglugi morskiej i śródlądowej



- Stoimy bowiem przed ogromną szansą, szansą na upodmiotowienie regionu Europy Środkowej, szansą na wspólny sukces, na rewitalizację transportu morskiego i rzecznego, a co za tym idzie podniesienie znaczenia gospodarki morskiej - podkreślił.

Polska stara się o chiński kapitał na budowę infrastruktury

Minister Gospodarki Morskiej Marek Gróbarczyk pytany przez Informacyjną Agencję Radiową o możliwe zaangażowanie chińskiego kapitały w budowę infrastruktury, nie wykluczył takiej możliwości. Jego zdaniem wszystko zależy od biznesowej opłacalności takich działań.

 

Polski rząd liczy na wspólne przedsięwzięcia

Szef resortu gospodarki morskiej nie wykluczył też większościowego zaangażowania chińskiego kapitału, choć dodał, iż polskie podmioty powinny mieć większość w przedsięwzięciach infrastrukturalnych.

REKLAMA

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk powiedział, że zaangażowanie chińskich pieniędzy jest możliwe w przypadku budowy dróg.

Partnerstwo z chińskimi inwestorami  przy budowie dróg, CPK, ale nie przy kolei

Jak dodał, ministerstwo wyznacza listę inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w które będą mogły inwestować podmioty zagraniczne.

Minister Adamczyk nie wykluczył także zaangażowania chińskich środków w budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dodał też, że modernizacja kolei będzie finansowana z budżetu i pieniędzy unijnych.

REKLAMA

II spotkanie ministrów transportu państw Europy Środkowo–Wschodniej i Chin organizowane w formacie 16+1.


W środę rozpoczęło się II spotkanie ministrów transportu państw Europy Środkowo–Wschodniej i Chin organizowane w formacie 16+1. Spotkanie odbywa się w Warszawie na PGE Narodowym i jest oficjalną inauguracją działania Sekretariatu ds. Morskich 16+1.

Współpraca między państwami Europy Środkowo-Wschodniej i Chinami (16+1) została zapoczątkowana w 2012 r. na szczycie w Warszawie. Sekretariat ds. Morskich zrzesza jedenaście państw członkowskich Unii Europejskiej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry), pięć państw bałkańskich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia) oraz Chiny. Koordynatorem współpracy jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Głównym celem inicjatywy jest zacieśnianie współpracy pomiędzy państwami zrzeszonymi w ramach Sekretariatu.

IAR, PAP, abo, jk

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej