Kolej: konfliktu nie ma, będą za to remonty
Nie było konfliktu miedzy PKP PLK a PKP Cargo - zapewnia prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel. Wczoraj ze stanowiska zrezygnował Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Według spekulacji za rezygnacją Libiszewskiego stoją między innymi jego skargi na zwiększone remonty torów, które hamują płynność przewozów towarowych oraz brak zgody na obniżenie opłat przez PKP PLK za korzystanie z torów.
2017-10-27, 16:46
Posłuchaj
Ireneusz Merchel podkreślił, że o konflikcie nie może być mowy, zwłaszcza, że o remontach przewoźnicy zawsze dowiadują się z dużym wyprzedzeniem, a do tego PKP PLK opracowuje tymczasowe rozkłady jazdy. - Przewoźnicy z wyprzedzeniem wielomiesięcznym, a nawet rocznym czy dwuletnim wiedzą, jakie będą objazdy. Wszyscy się do tego dostosowują, oczywiście przy jakiś lokalnych ograniczeniach, ale globalnie towar jest dostarczany z miejscowości A do B tak, jak to było założone - dodał.
Linie dużych prędkości
Gość radiowej Jedynki zaznaczył, że remonty torów do ruchu towarowego przebiegają bez zakłóceń, podobnie jak modernizacja linii pasażerskich. PKP PLK chce, aby do roku 2030 było co najmniej 1,5 tysiąca kilometrów linii, gdzie pociągi będą osiągać prędkość 200-250 kilometrów na godzinę. Jak mówił prezes PKP PLK spółka ma już wykaz tras, które umożliwiają rozwinięcie takich prędkości, ale teraz potrzebne będą analizy dotyczące tego, czy te suche dane mają przełożenie na rzeczywistość. Ireneusz Merchel wskazywał przy tym, że takie linie będą najpewniej w większości eksploatowane przez pociągi pasażerskie, bo ruch towarowy ma znacznie inne wymagania techniczne.
PKP PLK chce walczyć z opóźnieniami w remontach
Wartość inwestycji prowadzonych w tym roku przez PKP PLK wynosi około 10 miliardów złotych. Podobnie będzie w przyszłym roku. Według Ireneusza Merchela spółka jest do nich dobrze przygotowana. Tworzone są także mechanizmy, które mają zapobiegać opóźnieniom prac. Przygotowywany jest między innymi przetarg ramowy na wykonawców zastępczych danych odcinków. Jego zwycięzcy będą mieli wchodzić na plac budowy i kontynuować prace w momencie, gdy pierwotny wykonawca nie wywiąże się ze swoich zobowiązań.
W ramach Krajowego Programu Kolejowego do wydania jest ponad 66 miliardów złotych.
NRG, Jedynka, Błażej Prośniewski, md
REKLAMA