Czy Polacy są odpowiedzialnymi konsumentami?
68 proc. Polaków uważa się za odpowiedzialnych konsumentów. W różny jednak sposób tłumaczą tą odpowiedzialność.
2017-11-14, 13:58
Posłuchaj
Z badania przeprowadzonego przez Maison & Partners wynika, że odpowiedzialność pojmujemy jednak bardziej jako świadome zakupy, czyli nie kupujemy za dużo i za drogo. Znacznie mniej osób zwraca uwagę na etyczne postępowanie producentów.
- Jeśli chcielibyśmy zrozumieć odpowiedzialność o jakiej mówi się w tej chwili, czyli na przykład świadomą konsumpcję, nie kupowanie od firm, które łamią prawa pracowników, to już jest dużo gorzej. Dla wielu Polaków nie ma znaczenia jak postępują firmy, jeśli chodzi o etykę prowadzenia biznesu. Nawet jeśli zdarzają się afery i skandale, to do wielu osób to nie dociera, a ponad połowa Polaków twierdzi, że ich to nie interesuje. Najważniejszy jest produkt i jego cena - mówi Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego.
Czy jesteśmy patriotami?
Daleka więc jeszcze droga przed nami, zanim staniemy się świadomymi konsumentami. Podobnie sytuacja wygląda z patriotyzmem gospodarczym, który jest jednym z elementów świadomości konsumenckiej.
- Polacy są mniej patriotycznymi konsumentami, niż większość obywateli krajów Zachodnich. Jedną z przyczyn może być fakt, że nasze doświadczenia przez wiele lat dotyczyły wspaniałych produktów pochodzenia zachodniego i tych niechcianych polskich. Druga sprawa jest taka, że to też zależy od produktu. Jesteśmy dużo bardziej patriotami w przypadku żywności niż produktów technologicznych, mimo że obecnie Polska technologicznie wcale nie jest do tyłu w porównaniu do innych krajów – wyjaśnia rozmówczyni.
Kluczowe decyzje dla gospodarki
A wybierając produkty świadomie i zwracając uwagę na to gdzie i w jaki sposób zostały wyprodukowane, wspieramy też naszą gospodarkę.
- Ciągle kluczowe znaczenie ma dla nas cena oraz jakość produktu. Jednak już połowa Polaków zwraca również uwagę na jego pochodzenie. Jest to o tyle istotne, że gdy kupujemy produkty z Polski to firma, która go produkuje zapłaci w kraju podatki i dodatkowo zatrudni w Polsce pracowników, którzy również zapłacą podatki, dodatkowo dostaną pieniądze, za które będą mogli kupić produkty firmy, w której my pracujemy. Zatem kupując polskie produkty poprawiamy ogólną sytuację gospodarczą w naszym kraju i w ten sposób swój poziom życia – wyjaśnia Jarosław Sadowski z Expandera.
Jest jeszcze dużo do zrobienia
REKLAMA
Wciąż jednak zarówno patriotyzm gospodarczy jak i świadomość konsumencka rosną w Polsce wolno.
- Pojawiają się dość skrajne grupy. Jest grupa bardzo świadomych konsumentów, którzy są odpowiedzialni we wszystkich obszarach. Chcą kupować rzeczy dobre, wiedzą jaka firma za tym stoi, gdzie produkt został wytworzony. Jednak dla wielu osób wciąż to nie ma żadnego znaczenia. Zatem jest bardzo wiele do zrobienia - mówi Dominika Maison.
I spore też pole do popisu dla edukacji konsumenckiej. Z badań wynika, że trendy konsumenckie coraz mocniej kreują osoby młode, czyli pokolenie millenialsów, dla których odpowiedzialna produkcja czy etyczne zachowania przedsiębiorstw mają coraz większe znaczenie.
Przyszłość należy więc do konsumentów, którzy dokonują świadomych wyborów i w ten sposób zmieniają rzeczywistość i wpływają na politykę i postępowanie samej firmy. Jednak dla wielu Polaków - w zależności od problemu 1/3 lub 1/4 - nie ma znaczenia to, w jakich warunkach są zatrudniani pracownicy i jakie materiały są wykorzystywane do produkcji.
Elżbieta Szczerbak, abo
REKLAMA