Duże zmiany na rynku chleba: mniej pszennego, piekarnie pod presją dyskontów
Spada spożycie chleba w Polsce, obecnie statystyczny Polak zjada ok 45 kg pieczywa rocznie, jeszcze kilka lat temu, było to ponad 60 kg.
2018-01-29, 13:14
Posłuchaj
Dlaczego Polacy jedzą mniej chleba, wyjaśnia Andrzej Piętka, ekspert z Akademii Wypieków.
I podaje, że przede wszystkim rośnie popularność zastępników pieczywa, takich jak makaron czy kasze lub ryż, a ponadto chleba jemy po prostu mniej.
− Dawniej preferowaliśmy duże bochny, teraz kupujemy mniej pieczywa, wyjaśnia gość Agro Faktów.
Co to oznacza dla rynku?
Ekspert tłumaczy też, jakie zmiany można zaobserwować na polskim rynku pieczywa.
Mniejsza produkcja pieczywa pszennego, do gry weszły dyskonty z własnym wypiekiem
−Przede wszystkim zmniejsza się popularność pieczywa pszennego, coraz większą popularność zdobywa tzw. pieczywo ciemne oraz typu włoskiego, coraz więcej pieczywa wypiekają i sprzedają markety oraz dyskonty, mówi gość Polskiego Radia.
REKLAMA
Nie sprzyja rozproszony, b. konkurencyjny rynek
W dodatku, jak podkreśla, polski rynek pieczywa jest nie tylko bardzo rozproszony, ale i konkurencyjny.
−Nie ma wspólnego zamysłu, jak poradzić sobie ze spadkiem spożycia, trwa ostra walka konkurencyjna, jak przejąć klienta, zaoferować mu atrakcyjny produkt. A to nie robi dobrze dla polskiego chleba, mówi Andrzej Piętka.
Na rynku jest miejsce dla piekarni specjalistycznych
I dodaje, że można jednak podjąć walkę o zdrowy rynek polskiego chleba.
Jak wyjaśnia, na pewno na rynku jest miejsce dla piekarni specjalistycznych, które będą w stanie zaoferować produkt wyjątkowy, rzemieślniczy, np. chleby bezglutenowe, naturalne, bio, funkcjonalne , bo o nie pytają klienci.
REKLAMA
Elżbieta Mamos, jk
REKLAMA