Dlaczego Polska ma tak mało znanych marek żywnościowych?
Mimo, że Polska jest znaczącym producentem i eksporterem żywności, wciąż nie dorobiła się produktów markowych, rozpoznawalnych na świecie.
2018-03-30, 15:01
Posłuchaj
Dlaczego tak się dzieje, zastanawiał się w Agro-Faktach radiowej Jedynki Marek Moczulski, prezes zarządu Bakallandu.
Na świecie nie jest łatwo przebić się przez protekcjonistyczne bariery
I podkreślał, że podstawowym powodem jest protekcjonizm i tworzenie barier dla krajów, które wcześniej „nie załapały się” na wolność gospodarczą.
Polskie firmy najpierw budowały swoją pozycję w kraju
Ponadto, dodawał, w przypadku polskich firm, najpierw musiały one zdobywać kapitał, rozwijać się na polskim rynku, a dopiero potem myślały o zagranicznej ekspansji.
− A to zajmuje czas, mówił gość Agro Faktów.
REKLAMA
Jak promować polskie produkty
− Poza tym, by promocja marki była udana, potrzebne są takie czynniki jak: dobry produkt, umiejętności jego promowania, pieniądze na promocję, przydaje się też wsparcie państwa - dodaje Marek Moczulski.
Przy promocji potrzebne wsparcie państwa
Ekspert podkreśla, że w przypadku promowania marki narodowej niezbędne jest wsparcie państwa.
Jak wyjaśnia, państwo ma wiele mechanizmów wspierających gospodarkę – takich jak np. system podatkowy, a w przypadku rynków zagranicznych – np. dostarczanie informacji eksporterom.
W Sejmie jest już projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych, autorstwa posłów Kukiz'15. Przewiduje on utworzenie jednego funduszu w miejsce dotychczasowych dziewięciu.
Elżbieta Mamos, jk
REKLAMA