Ekspert o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: jest jeszcze sporo pytań
Centralny Port Komunikacyjny coraz bliżej. Pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild powiedział ostatnio, że do końca tego roku ma zostać rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną portu, tak, by w 2020 roku można ruszyć z pracami projektowymi i budowlanymi. Lotnisko ma zostać oddane do użytku w 2027 roku.
2018-04-04, 19:41
Posłuchaj
I właśnie termin uruchomienia tego wielkiego portu lotniczego budzi największe wątpliwości Eryka Kłopotowskiego, eksperta rynku lotniczego.
Czy termin oddania portu jest realny?
- Patrząc na doświadczenia naszych sąsiadów i na to, jak bardzo nie udaje się otwarcie portu lotniczego w Berlinie, myślę, że jest to termin nierealny - ocenia ekspert w rozmowie z Elżbietą Szczerbak w radiowej Jedynce.
Najważniejsza jest strategia lotnicza w Polsce
Jego zdaniem, nie powinniśmy zastanawiać się jak ma wyglądać ten terminal, ale jak ma wyglądać strategia lotnicza w Polsce.
Powiązany Artykuł
Centralny Port Komunikacyjny coraz bliżej. Do końca roku koncepcja architektoniczna
- Powinniśmy zastanowić się, co oznacza zbudowanie tego portu, jak i skąd ma dojechać pasażer - dodaje ekspert.
REKLAMA
Czy CPK zagrozi innym krajowym portom lotniczym?
- Zbudowanie tego portu oznacza zlikwidowanie dużej części portów lotniczych w Polsce m.in. w Poznaniu, Łodzi, w Warszawie, w Gdańsku. Zagrożone są też porty w Krakowie i we Wrocławiu - podkreśla, gość Polskiego Radia 24.
Jaka rola LOTu na polskim niebie?
- LOT będzie latał tylko do Centralnego Portu Komunikacyjnego i nie będzie rozwoził dalej pasażerów, bo nie ma sensu, żeby leciał mały samolot z Baranowa do Balic dlatego, że to ma zastąpić szybką kolej - wyjaśnił ekspert.
I dodał, że nie wyobraża sobie żeby konsekwencją decyzji politycznej było to, żeby pozwolić konkurencji latać bezpośrednio do Wrocławia czy Poznania, a LOT żeby latał do jednego miasta w Polsce - twierdzi ekspert.
CPK jest potrzebny, ale to pasażer zdecyduje skąd i dokąd ma lecieć
Ale też z drugiej strony coraz mniejsza wydolność warszawskiego Okęcia to kluczowy argument do budowy CPK. Jednak zdaniem eksperta, pasażerowie powinni mieć wybór, z którego lotniska będą chcieli skorzystać.
REKLAMA
Co z inwestycjami kolejowymi łączącymi lotnisko?
Zdaniem Eryka Kłopotowskiego, trudnym zadaniem będzie też połączenie inwestycji kolejowych z budową CPK.
- Nie jestem przeciwnikiem budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego jako takiego, ale niech będzie to lotnisko dodatkowe, a nie zamiast - mówi ekspert.
W Polsce powstało już kilka "nietrafionych" lotnisk
Przykładów na świecie jest bardzo dużo. Rozwój lotów regionalnych przynosi niezłe efekty. Chociaż Radom, Kielce pokazały, że pomysł nie był trafiony. - Obawiam się, że Centralny Port Komunikacyjny będzie budowany w podobny sposób - dodał.
CPL będzie największym portem lotniczym w Europie
Ale też pojawiają się opinię, że port lotniczy w Polsce ma szansę stać się największym w Europie. - Oczywiście, że ma szansę, jeśli będzie dostosowany do obsługi wielu linii lotniczych i da szansę na konkurencyjność - podkreśla Eryk Kłopotowski.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Stały Komitet Rady Ministrów nie zajął się projektem ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Nowe lotnisko powstanie między Warszawą a Łodzią i będzie największym portem lotniczym w kraju i jednym z największych w Europie. Docelowo ma obsługiwać rocznie nawet 100 milionów pasażerów.
Elżbieta Szczerbak, KW
REKLAMA