Sztuczna inteligencja może nie mieć łatwo w Polsce

Sztuczna inteligencja może być wykorzystana w każdej dziedzinie życia. W najbliższym czasie - zwłaszcza do obsługi klientów, którzy oczekują coraz lepszej jakości usług we wszystkich kanałach, bez względu na porę dnia czy lokalizację.

2018-05-24, 14:51

Sztuczna inteligencja może nie mieć łatwo w Polsce
Sztuczna inteligencja zaczyna się, gdy chatboty zaczynają rozumieć, co do nich mówimy.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Sztuczna inteligencja ma olbrzymią przyszłość w nowoczesnej gospodarce. Dlaczego może mieć w Polsce "pod górkę", mówi w radiowej Jedynce Monika Banyś z biura prasowego firmy Personnel Service./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Już widać, że po tę technologię chętnie sięgają banki, które mają i takie potrzeby, i możliwości finansowe.

− Tacy wirtualni doradcy w bankach nazywani są chatbotami. Pracują w środowisku tekstowym - mówi Stanisław Markowski z firmy Dorsum Investment Software.

Chatboty to nie jest jeszcze sztuczna inteligencja

Tymczasem, jak podkreśla, chatboty to jeszcze nie sztuczna inteligencja, raczej jej przedsmak.

I dodaje, że z badan wynika, że wielu klientów niechętnie słucha komunikatów głosowych wydawanych przez maszyny i łatwiej przyjmują taki komunikat w zapisie.

Klienci, szczególnie ci młodsi, są bardzo często przyzwyczajeni do korzystania z komunikatorów, dla których jest to sposób komunikowania się, mówi Stanisław Markowski.

Jak wyjaśnia ekspert, chatboty mogą być prostymi aplikacjami, zaprogramowanymi na przechodzenie przez kwestionariusz pytań i odpowiedzi, prowadząc do zdarzenia, które ma nastąpić – klient zostawi np. swoje dane osobowe albo wystąpi o kredyt, czy poradę finansową.

Sztuczna inteligencja zaczyna się, gdy chatboty zaczynają rozumieć, co do nich mówimy

Natomiast sztuczna inteligencja zaczyna się wtedy, tłumaczy ekspert, gdy chatbot zaczyna rozumieć mowę, a to oznaczy, że banki i fintechy powinny wyedukować chatboty, a to wymaga czasu.

REKLAMA

− Pierwsze rezultaty powinny nastąpić pod koniec tego roku, a w ciągu następnego czy dwóch  - na większą skalę - ocenia Stanisław Markowski.

Sztuczna inteligencja daje przewagę konkurencyjną

Aż 72 proc. zarządzających przedsiębiorstwami na świecie uważa, że wykorzystanie sztucznej inteligencji będzie największą przewagą konkurencyjną firm w przyszłości - wynika z raportu PWC "2018 AI Predictions".

Sztuczna inteligencja będzie miała w Polsce „drogę pod górkę”

− Jednak eksperci Personnel Service wskazują, że na drodze rozwoju sztucznej inteligencji w naszym kraju stoi wiele przeszkód - mówi Monika Banyś z biura prasowego firmy.

Jedną z ważniejszych, jak wymienia, są wysokie koszty energii, następną – drenaż specjalistów, kolejną – niska innowacyjność polskiej gospodarki oraz bardzo tradycyjny system kształcenia, nastawionego na przekazywanie wiedzy, nie na kreatywność.

 W rankingu  europejskich uniwersytetów, przygotowanym przez agencję Reuters, wśród 100 najlepszych znalazł się jeden z Polski - Uniwersytet Jagielloński na 90. pozycji.

Zbyt mało studentów wybiera kierunki przyszłościowe, co zresztą pokazuje chociażby najnowsza lista zawodów nadwyżkowych, opublikowana przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej. Znajdują się na niej takie profesje, jak ekonomista, filozof, historyk, politolog, kulturoznawca czy pedagog.

REKLAMA

Aleksandra Michałek – Tycner, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej