Turyści lepiej chronieni. Odszkodowania nie tylko od biur podróży, dłuższe terminu reklamacji
Polscy turyści od dzisiaj są lepiej chronieni przez prawo. 1 lipca weszła w życie nowa ustawa o imprezach turystycznych i usługach powiązanych, która zrównuje ochronę turystów w całej Unii Europejskiej.
2018-07-01, 12:20
Posłuchaj
Dzięki niej klienci z całej Unii Europejskiej będą chronieni na takim samym poziomie. Nowe przepisy w pełni regulują prawa i obowiązki przedsiębiorców oferujących usługi turystyczne i hotelarskie. Mają też lepiej chronić turystów przed stratą pieniędzy.
Można żądać odszkodowania od pośredników usług turystycznych
„Najważniejsza zmiana to możliwość dochodzenia odszkodowania nie tylko od biur podróży, ale także od podmiotów, które ułatwiają nabycie usług turystycznych”, mówi prezes Polskiej Izby Turystyki - Paweł Niewiadomski.
„Sprzedaż za pośrednictwem internetu biletu lotniczego, a zaraz potem przekierowanie do zakupu usługi hotelarskiej czy innej usługi, na przykład wynajmu samochodu to już w tym momencie jest usługa turystyczna albo, tak zwana powiązana usługa turystyczna. W obydwu przypadkach klient jest chroniony. Wcześniej tego nie było”, dodaje prezes PIT.
Odszkodowanie od pośredników w internecie
Rzeczniczka Polskiej Izby Turystyki - Ewa Kubaczyk wyjaśnia, że nowa ustawa jest odpowiedzią na potrzeby rynku.
REKLAMA
− Przede wszystkim kupujemy wycieczki nie tylko w stacjonarnych biurach podróży, ale dostęp do internetu spowodował, że samodzielnie szukamy usług, które nam odpowiadają. Przy tym zmieniającym się rynku i przy - czasami - przypadkowych rezerwacjach dokonywanych w sieci, turysta nie miał żadnej ochrony. Teraz będzie miał, bo organizatorem turystyki jest każdy podmiot który sprzedaje usługi, na przykład nocleg, czy transport, czy też kilka usług powiązanych ze sobą, a nie tylko biuro podróży, mówi Ewa Kubaczyk.
Korzystniejsze dla poszkodowanych turystów terminy dotyczące składania roszczeń i reklamacji
− Inną ważną regulacją jest zmiana terminów na zgłoszenie roszczeń, dodaje prezes PIT - Paweł Niewiadomski.
„Nie ma już terminu 30 dniowego na złożenie reklamacji. Jak on będzie się kształtował na razie trudno jednoznacznie powiedzieć, bo te przepisy będą obowiązywać w całej Unii, więc zapewne dojdziemy do porozumienia w tej kwestii. Wydłuża się też termin przedawnienia roszczeń z dwóch do trzech lat, co dla klienta jest korzystne, mówi Paweł Niewiadomski.
REKLAMA
Zmiany przepisów w branży turystycznej są wprowadzane we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Wymaga tego unijna dyrektywa.
NRG, IAR, jk
REKLAMA