Małe firmy niechętnie sięgają po kredyty. Dlaczego?
6 na 10 firm z sektora małych i średnich finansuje swój rozwój ze środków własnych, a więc z zysków i oszczędności, czasem także rodzinnych. Z kredytu bankowego korzysta niewiele ponad 17 procent przedsiębiorstw, a są ich w tym sektorze prawie 2 miliony. Większość banków posiada oczywiście ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw. Problemem jest jednak jej dostępność - mówi Robert Barański z firmy E-faktor SA.
2018-07-16, 11:05
Posłuchaj
- Banki z racji skali swojego działania i kapitału, którym dysponują, koncentrują się na przedsiębiorstwach większych - bardziej stabilnych, oferujących, w rozumieniu banku, większe bezpieczeństwo kredytowe. A przecież to małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą ponad 3/4 miejsc pracy w naszym kraju i generują ponad 2/3 PKB - zwraca uwagę.
Niepewność paraliżuje
Katarzyna Niemyjska ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców uważa, że przedsiębiorcy boją się też niepewności, spowodowanej m.in. historią z kredytami frankowymi czy kwestiami biurokratycznymi przy zaciąganiu kredytów.
Ale są alternatywy. Katarzyna Niemyjska wskazuje, że mali przedsiębiorcy bardzo polubili leasing, natomiast mało kto sięga po wsparcie z Unii Europejskiej, ze względu na złożoność procedur i długość oczekiwania.
Faktoring lepszy niż kredyt?
Sporą popularnością cieszy się także faktoring - wykup faktury za gotówkę.
- Przedsiębiorca, realizując usługę lub sprzedając towar wystawia fakturę z terminem płatności. To mogą być 30 dni, ale może to być też 60, 120, a nawet 180 - wyjaśnia Robert Barański. Jak dodaje, faktoring jest interesującym rozwiązaniem dla firm, które mają czasowe problemy z płynnością, i z tego względu jest też dużo łatwiej dostępny niż kredyt.
Faktoring jest bardzo popularny na świecie i staje się coraz popularniejszy także w naszym kraju. W ubiegłym roku skorzystało z niego prawie o 13 procent więcej podmiotów niż w 2016 roku. W 2017 roku branża zarządzała wierzytelnościami przedsiębiorców o łącznej wartości 185 miliardów zł. To wzrost prawie o 17 procent w stosunku do 2016 roku.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md
REKLAMA
REKLAMA