Kanałem Żerańskim można przepłynąć do Zalewu Zegrzyńskiego
Udrożniliśmy Kanał Żerański, dzięki czemu swobodnie można dziś przepłynąć z Warszawy do Zalewu Zegrzyńskiego - powiedział w piątek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
2018-08-03, 11:30
Dodał, że jest to oferta dla wszystkich Warszawiaków na drugą cześć wakacji.
Powiedział też, że w przyszłym roku resort będzie chciał przywrócić tor żeglugowy łączący Warszawę z Wielkimi Jeziorami na Mazurach.- Zanim to jednak nastąpi, niezbędne jest sporządzenie raportu odziaływania na środowisko - zaznaczył.
Minister zapowiedział także przywrócenie połączenia wodnego Warszawy z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi. - Kanał Żerański plus stopień wodny w Żeraniu został udrożniony i teraz swobodnie będzie można realizować żeglugę turystyczną z Warszawy na Zalew Zegrzyński. To jest pierwszy element programu. Drugi element to połączenie Warszawy z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi. Chcemy to uczynić w przyszłym roku - powiedział minister Gróbarczyk.
REKLAMA
Dodał, że będzie to jeszcze wymagało szczegółowej oceny, raportu oddziaływania na środowisko i odpowiednich projektów.
Obecny na konferencji prezes Wód Polskich Przemysław Daca wyjaśnił, że w przyszłym roku planowana jest budowa na warszawskim odcinku Wisły ostróg i budowli regulacyjnych, co będzie kosztowało około 0,5 mln zł. - Poprawimy warunki nawigacyjne, aczkolwiek nadal jesteśmy uzależnieni od poziomu wody, ponieważ w Warszawie, szczególnie w ostatnich latach są niskie stany i to uniemożliwia żeglugę jednostek - stwierdził.
- W dalszej kolejności pracujemy nad odbudową szlaku Stefana Batorego do jezior mazurskich. Pracujemy w tej chwili w porcie w Ostrołęce, pogłębiamy go, aby otworzyć Ostrołękę. W dalszej kolejności będziemy pracowali na Narwi, umacniając brzegi, pogłębiając koryto rzeki. Koszt to około 200 mln zł - dodał.
REKLAMA
Według Wód Polskich fragment liczący 130 km długości Narwi od Pułtuska do Nowogrodu zostanie zmodernizowany w ciągu 3-4 lat
Daca powiedział, że rzeka Pisa będzie kolejnym etapem modernizacji szlaku z Warszawy na jeziora mazurskie. Tam, oprócz prac regulacyjnych, pogłębiarskich, konieczna będzie budowa co najmniej dwóch podpiętrzeń, między innymi w Piszu - wyjaśnił.
Regulacja Pisy ma potrwać 3-4 lata, a koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na 225 mln zł.
PAP, NRG, kw
REKLAMA
REKLAMA