TIR-y przyjazne środowisku. PE przyjął projekt

Parlament Europejski przegłosował cięcia emisji dwutlenku węgla dla nowych ciężarówek. Do 2030 roku redukcja ma wynieść 35 procent. Sprawa leży teraz na stole negocjacyjnym.

2018-11-16, 09:07

TIR-y przyjazne środowisku. PE przyjął projekt
Nowe regulacje to jeden z zapisów pakietu mobilności.Foto: shutterstock

Posłuchaj

TIR-y przyjazne środowisku. PE przyjął projekt (Marcin Jagiełowicz/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński mówi, że przegłosowany dokument nie precyzuje, jakie technologie mają być zastosowane, ale wszystkie z nich.

- Technologie niskoemisyjne są droższe od tradycyjnych. Druga bariera to to, że nasze stacje paliw nie planują sprzedaży na skalę masowę alternatywnych paliw czy środków napędów - LNG, CNG czy wodoru - dodaje.

Jego zdaniem nowe technologie powinny być dofinansowane.

- Myślę, że jest najwyższy czas, by zapewnić przewoźnikom dopłaty i wyrównanie za dopłaty do droższych, bardziej ekologicznych paliw - wskazuje Maciej Wroński.

REKLAMA

Związek wysłał w tym tygodniu list do ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego. Jeżeli przewoźnikom nie uda się przeforsować korzystnych rozwiązań, to - zdaniem Wrońskiego - przewoźnicy będą musieli przerzucić wyższe koszty na klientów.

Jednak, jak mówi dr Michał Wolański z SGH, to nowe regulacje spotykały się z największym oporem wcale nie wśród firm transportowych, ale wśród producentów motoryzacyjnych. Dodaje, że w związku z nowymi restrykcjami mogą się pojawić obawy o powtórkę z afery dieselgate.

Według projektu, już za 6 lat producenci ciężarówek będą musieli obniżyć emisję CO2 o 20 procent.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Marcin Jagiełowicz, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej