Europoseł ma wątpliwości ws. przetargu na warszawskie tramwaje. Złożył wniosek do KE

2019-02-15, 16:18

Europoseł ma wątpliwości ws. przetargu na warszawskie tramwaje. Złożył wniosek do KE
Siedziba Komisji Europejskiej . Foto: Shutterstock

Europoseł PiS Kosma Złotowski wysłał do Komisji Europejskiej pytanie dotyczące wątpliwości związanych z wygraną firmy Hyundai Rotem w przetargu na dostawę tramwajów dla Warszawy. Europoseł pyta, czy Komisja zamierza zbadać wyniki tego przetargu "w zakresie nieuczciwej konkurencji oraz sprawdzić, czy oferta firmy Hyundai dla Warszawy nie jest rażąco niska".

Kosma Złotowski skierował do KE interpelację dotyczącą "wątpliwości związanych z wyborem przez władze Warszawy oferty firmy Hyundai Rotem na dostawę 213 nowych tramwajów". W interpelacji Złotowski zwraca uwagę, że Hyundai nigdy wcześniej nie realizował tego typu zamówienia w żadnym państwie członkowskim Unii Europejskiej, a oferta cenowa południowokoreańskiej firmy "wydaje się zaskakująco niska biorąc pod uwagę fakt, że nie posiada ona zaplecza produkcyjnego pozwalającego na zrealizowanie tak dużego zamówienia po deklarowanych kosztach".

Nieuczciwa konkurencja?

Europoseł PiS przypomniał również rezolucję Parlamentu Europejskiego z 9 czerwca 2016 roku w sprawie konkurencyjności europejskiej branży zaopatrzenia kolei, która zobowiązywała KE do monitorowania pozaeuropejskich inwestycji kolejowych w państwach członkowskich UE oraz do zagwarantowania przestrzegania europejskich przepisów w dziedzinie zamówień publicznych, np. przepisów dotyczących rażąco niskich ofert i nieuczciwej konkurencji.
W tej samej rezolucji Parlament zachęcał Komisję - jak podkreślił Złotowski - do badania sytuacji potencjalnych oferentów taboru spoza Europy przedstawiających oferty w UE.

- Wygrana Hyundaia w Warszawie otwiera tej firmie drzwi do zdobywania zamówień również w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Uważam, że w tej sytuacji Komisja powinna sprawdzić, czy wybrana oferta nie jest rażąco niska i w jakim stopniu może ona zagrozić właściwemu wykorzystaniu funduszy unijnych. Fakt, że Hyundai miał w przeszłości nałożony zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne powinien być wystarczającym argumentem, aby dokładniej przyjrzeć się temu przetargowi. Parlament Europejski wielokrotnie zwracał KE uwagę na ryzyko nieuczciwej konkurencji ze strony firm azjatyckich, a najlepszym tego dowodem jest wspomniana rezolucja - argumentuje Kosma Złotowski.

Koreańczycy z kontraktem na tramwaje

Koncern Hyundai, który wygrał przetarg, ma dostarczyć Warszawie 123 tramwaje, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 90 składów. W przetargu startowała także bydgoska Pesa.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, PAP, md

Polecane

Wróć do strony głównej