Powstanie rejestr danych kontaktowych obywateli. To ma usprawnić kontakty z urzędnikami

Wszelkie sprawy urzędowe powinny być sprawniej i szybciej załatwiane dzięki rejestrowi danych kontaktowych, udostępnionych przez obywateli. Utworzenie takiej bazy, między innymi z adresami mailowymi czy numerami telefonów, przewiduje uchwalona właśnie ustawa, przygotowana przez resort cyfryzacji.

2019-10-17, 09:52

Powstanie rejestr danych kontaktowych obywateli. To ma usprawnić kontakty z urzędnikami
Prawie połowa Polaków zrobi w tym roku świąteczne zakupy w Internecie.Foto: Shutterstock.com/GaudiLab

Posłuchaj

Szybsza komunikacja z urzędem. Powstanie rejestr kontaktów (Aleksandra Tycner/Jedynka)
+
Dodaj do playlisty

Rejestr będzie dobrowolny - podkreśla Karol Manys, rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji. Jak dodaje, dzięki utworzeniu takiego rejestru urzędnicy będą mogli szybciej skontaktować się z obywatelem, zwłaszcza że wiele spraw dotyczy np. drobnych pomyłek, a kontakt korespondencyjny tylko wydłuża cały proces. Jak dodaje Manys, chodzi też o przypominanie o niektórych sprawach administracyjnych, np. o kończącej się ważności dowodu osobistego czy paszportu.

Warto założyć profil zaufany

Do rejestru danych osobowych będzie można zapisać się osobiście w urzędzie, ale także drogą elektroniczną, poprzez profil zaufany. Karol Manys zachęca do założenia takiego profilu (np. przez stronę pz.gov.pl lub odwiedzając urząd), bo dzięki temu w szybki sposób będziemy mogli np. zaktualizować dane zawarte w rejestrze.

Potrzeba dalszej cyfryzacji

Cyfryzacja naszej administracji pozostawia jeszcze dużo do życzenia - ocenia Joanna Mazur z interdyscyplinarnego instytutu Uniwersytetu Warszawskiego DELab, zajmującego się gospodarką cyfrową z perspektywy ekonomicznej, społecznej i prawnej. Dodaje, że poważnym mankamentem polskiej e-administracji pozostaje to, że często w pewnym momencie dowiadujemy się, że jednak nie możemy załatwić wszystkiego przez internet, a musimy pójść do urzędu.

A widać, że kiedy pojawia się usługa całkowicie dostępna przez internet, to użytkownicy z niej korzystają. Jak wskazuje Joanna Mazur, tak jest na przykład z programem Rodzina 500+, który został zintegrowany z bankowością elektroniczną.

REKLAMA

Niezależnie od przygotowania infrastruktury, konieczna jest też edukacja potencjalnych użytkowników, zarówno klientów, jak i urzędników.

PolskieRadio24.pl, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej