Współpraca gospodarcza z francuskimi firmami ma się coraz lepiej
W ostatnich pięciu latach Polska Agencja Inwestycji i Handlu obsłużyła ponad 20 projektów inwestycyjnych firm z Francji, dzięki którym powstało lub powstanie blisko 5 tys. miejsc pracy - poinformował dyrektor z PAIH Jan Kamoji-Czapiński.
2020-02-02, 13:19
W poniedziałek z dwudniową wizytą ma przyjechać do Polski prezydent Francji Emmanuel Macron. Z tej okazji organizowane jest m.in. polsko-francuskie forum przemysłu przyszłości.
Francuzi mają m.in. doradzać Polsce w sprawie standardów technicznych szybkich kolei. Chodzi o udział SNCF, do których należą m.in. pociągi TGV, w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce, które mają obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny.
Francja jednym z głównych partnerów handlowych
Według PAIH Polska od lat notuje nadwyżkę w handlu z Francją, która jest naszym czwartym największym partnerem w eksporcie, a szóstym – w imporcie. W 2018 r. dodatni bilans wymiany między naszymi krajami wyniósł 4 mld euro, a po 11 miesiącach 2019 r. sięga już niemal 5 mld euro. Nad Sekwanę sprzedajemy głównie takie towary jak: kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części; maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części; rejestratory i odtwarzacze dźwięku obrazu i dźwięku, ich części i akcesoria; pojazdy nieszynowe oraz ich części i akcesoria; meble, pościel, materace, lampy, reklamy świetlne, budynki prefabrykowane, tworzywa sztuczne i artykuły z nich.
W co inwestują Francuzi?
W ostatnich pięciu latach, jak powiedział dyrektor centrum inwestycji strategicznych PAIH Jan Kamoji-Czapiński, Agencja obsłużyła ponad 20 projektów inwestycyjnych firm z Francji, dzięki którym powstało lub powstanie blisko 5 tys. miejsc pracy.
- Branże, w jakie zaangażowali się do tej pory nasi francuscy klienci to: motoryzacyjna, farmaceutyczna, usług dla biznesu i lotnicza - wyliczył. Chodzi, jak dodał, m.in. o Grupę Michelin, która na Warmii i Mazurach zainwestowała ponad 1 mld euro, firmy Valeo czy Safran.
Francuzi, jak wskazał Kamoji-Czapiński, należą do grupy inwestorów, którzy od lat bardzo dobrze oceniają klimat inwestycyjny w Polsce, między innymi dlatego decydują o rozwoju swoich zakładów i zwiększeniu zaangażowania kapitałowego w naszym kraju.
- W zeszłym roku do zwiększenia nakładów przekonaliśmy koncern PSA. Reinwestycje to blisko 30 proc. wszystkich obsłużonych przez nas projektów z Francji - zaznaczył.
Z kolei szef biura PAIH w Paryżu Filip Mudyna zwrócił uwagę, że dla polskich przedsiębiorstw Francja to atrakcyjny kierunek ekspansji m.in. z powodu dużej populacji kraju i niemal trzykrotnie większej niż w Polsce siły nabywczej konsumentów.
Z analiz PAIH wynika, że dobre perspektywy we Francji ma przed sobą polska branża modowa, coraz śmielej działają też na lokalnym rynku polscy dostawcy innowacyjnych rozwiązań technologicznych.
REKLAMA