Nowe umowy na budowę Mierzei Wiślanej. Zobacz, czego dotyczą

2020-05-02, 10:00

Nowe umowy na budowę Mierzei Wiślanej. Zobacz, czego dotyczą
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Twitter/Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

- Ryzyko dalszego wzrostu kosztów przekopu przez Mierzeję Wiślaną jest niskie - ocenił w odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.

Wartość wieloletniego programu finansującego przedsięwzięcie została w sierpniu ubiegłego roku określona na 1 mld 987,5 mln zł.


Wiceminister Grzegorz Witkowski zaznaczył jednocześnie, że na obecnym etapie trudno przewidzieć, jaki ostatecznie będzie stan gospodarki kraju i innych gospodarek świata po zniesieniu ograniczeń związanych z rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa oraz szybkość odbudowy przerwanych łańcuchów dostaw i usług.

Nowe inwestycje związane z przekopem  

Przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie to kolejny etap prac przy powstawaniu nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie tych robót. Chętne firmy mogą zgłaszać oferty do 22 czerwca.


Powiązany Artykuł

tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Gróbarczyk ws. Mierzei Wiślanej: marszałek Struk używa tych samych argumentów co Putin


Od kilku miesięcy w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają prace budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.

Przetarg na II etap inwestycji 

Obecnie inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie drugiego etapu inwestycji.

Pobudowany zostanie również nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około 1,5 km. Planuje się, że prace na rzece Elbląg i w jej pobliżu potrwają do 30 miesięcy.

Roboty budowlane dotyczą budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowy kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Zbudowane zostaną także dwa ruchome stalowe mosty, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Powstanie sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.


Powiązany Artykuł

mierzeja wiślana 1200 free.jpg
M. Gróbarczyk o priorytetach: wzmocnienie portów, Mierzeja Wiślana, retencja

Nowa droga wodna długości 23 km

W trzecim etapie budowy kanału żeglugowego pogłębiony zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.  Długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry, w tym przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Głębokość kanału wyniesie 5 m. Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.

PolskieRadio24/IAR/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej