Instytut Staszica: inwestycje infrastrukturalne pociągną w górę całą gospodarkę

2020-05-02, 14:17

Instytut Staszica: inwestycje infrastrukturalne pociągną w górę całą gospodarkę
Gen. Ben Hodges: CPK może dać możliwości logistyczne i przepustowość na poziomie, jakiego nie zapewnia dziś żaden inny węzeł w Europie Środkowo-Wschodniej.Foto: Twitter/Centralny Port Komunikacyjny

Inwestycje takie jak CPK, prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, mogą w największym stopniu pobudzać gospodarkę i pomagać walczyć z bezrobociem - uważają eksperci Instytut Staszica. 

Instytut Staszica zwraca uwagę, że generalnie pandemia i związane z tym problemy dotknęły branżę budowlaną, choć relatywnie w mniejszym stopniu, niż inne sektory gospodarki. Inwestorzy tacy jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czy PKP Polskie Linie Kolejowe dysponują ogromnymi pieniędzmi na realizację prac na budowach.


Powiązany Artykuł

tory kolejowe kolej pkp free pixabay 1200.jpg
Rząd planuje kolejne inwestycje. 30 mld zł na infrastrukturę w 2020 roku

Pandemia rodzi dla branży realne zagrożenia, takie jak spowolnienie realizacji rozpoczętych inwestycji lub wręcz ich przerwanie. Może to być spowodowane takimi przyczynami jak: absencja pracowników, brak podwykonawców, problemy z pozyskaniem materiałów, logistyką czy kwarantanną po zachorowaniu któregoś z pracowników.

Program budowy dróg i kolei musi być kontynuowany 

-Krajowy Program Kolejowy zakłada na rok bieżący wydatki PKP PLK na inwestycje w wysokości 12,4 mld zł. Byłyby to najwyższe roczne wydatki PLK; przypomnijmy, że w 2019 roku było to rekordowe 10 mld zł.

Pomimo epidemii poziom 12,4 mld zł jest możliwy do realizacji. Warunkiem jest pilne rozstrzygnięcie przetargów będących w procedowaniu i ogłaszanie nowych - napisano w raporcie Instytutu.

Instytut Staszica informuje, że także GDDKIA posiada obecnie potencjałem do utrzymania i intensyfikacji prac na odcinkach drogowych.

Powiązany Artykuł

Autostrady 1200.jpg
Sto obwodnic od 2020 do 2030 roku. Zobacz, gdzie powstaną

Z danych GDDKiA wynika, że obecnie realizowanych jest 95 projektów o łącznej długości 1178 km, w przetargach jest 16 zadań na 184,7 km, zaś w przygotowaniu – 138 zadań o łącznej długości 2760,9 km.

Priorytetem dla branży drogowej jest zachowanie płynności finansowej, która zależy od wszystkich podmiotów: zamawiających, inżynierów kontraktu, generalnych wykonawców i podwykonawców.

Elastyczne sposoby rozliczeń robót

Rozwiązaniami postulowanymi przez Instytut dla zachowania płynności może być: wprowadzenie płatności częściowych, zmniejszenia gwarancji, uproszczony dostęp do linii kredytowych, ze spłatami dotowanymi przez państwo. 

-Paradoksalnie obecna sytuacja może wspierać rozwiązanie niektórych problemów branży infrastrukturalnej, w tym generowanych przez nadciagający kryzys. Branża borykająca się od kilku lat z brakiem rąk do pracy może wchłonąć z rynku pracowników tracących zatrudnienie w innych branżach - twierdzą eksperci.

Zdaniem Instytutu Staszica kryzys stwarza okazję do naprawienia problemów trapiących branżę budowlaną przez uproszczenia procedur przetargowych, egzekwowania jakości i dobrych praktyk zamiast dyktatu najniższej ceny i rozliczeń kontraktów.


PolskieRadio24/IAR/PAP/sw

 

 

Polecane

Wróć do strony głównej