Raport PARP: im większa firma, tym wyższy wskaźnik innowacji
Średnia wartość Wskaźnika Dojrzałości Innowacyjnej (WDI) przedsiębiorstw w tegorocznej edycji badania PARP "Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw" rośnie wraz z wielkością zatrudnienia, dla małych firm to 18 pkt na 100, dla dużych prawie 40, informuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
2020-10-15, 15:34
Jak poinformowała Agencja, w III edycji badania prowadzonego od stycznia do kwietnia 2020 r. średnia wartość WDI wyniosła 19 na 100 możliwych do zdobycia punktów.
Im większa firma, tym więcej innowacji
- Wartość wskaźnika WDI rośnie wraz z wielkością zatrudnienia. Dla firm mikro wynosi 18, a dla małych już 25. Wśród przedsiębiorstw średnich wskaźnik przekracza 30 punktów. Najbardziej zaawansowani innowacyjnie są jednak najwięksi gracze, dla dużych firm WDI wyniósł prawie 40 punktów - podkreśliła Anna Tarnawa z Departamentu Analiz i Strategii w PARP.
Powiązany Artykuł
Forum Ekonomiczne. Innowacyjne firmy lepiej radzą sobie z kryzysem w okresie pandemii
Większym firmom pomaga kapitał i posiadane zasoby ludzkie
W ocenie Agencji związane jest to z większymi budżetami przeznaczanymi na rozwój, ale również z posiadanym kapitałem ludzkim.
Jak podała PARP, badanie pokazało, że w latach 2017-2019 firmy innowacyjne stanowiły 30 proc. przedsiębiorstw.
To organizacje, które wprowadziły w tym czasie przynajmniej jedną innowację produktową w zakresie wyrobów, usług lub procesów biznesowych - wyjaśniła PARP. Firmy takie stanowiły 29 proc. mikroprzedsiębiorstw, 39 proc. małych, 43 proc. średnich i 57 proc. dużych przedsiębiorstw.
Powiązany Artykuł
Rząd zapowiada ulgę na robotyzację. Ekspert: oceniam to pozytywnie, osiągnie swój cel
Pandemia koronawirusa przyspiesza proces wdrażania innowacyjnych rozwiązań
- Już teraz wiemy, że pandemia COVID-19 uruchomiła w firmach innowacje procesowe i organizacyjne, których celem było zaadaptowanie się do nowej sytuacji. Projekty odkładane w przeszłości, w szczególności informatyczne, stają się w tej chwili priorytetowe. Potrzeba innowacji wcale się nie zmniejszyła w wyniku kryzysu, za to wiadomo, w jakich konkretnie segmentach innowacyjność jest bardzo potrzebna - wskazuje dyrektor Departamentu Analiz i Strategii w PARP Paulina Zadura.
Jak podkreśla, odsetek innowacyjnych firm może się utrzymać lub nawet podnieść w latach 2020-2022.
Wśród nakładów na innowacje dominują inwestycje w nowe maszyny i urządzenia, komputery
Z badania wynika, że dominującym rodzajem działalności innowacyjnej prowadzonej w latach 2017-2019 przez firmy aktywne innowacyjnie były nakłady inwestycyjne w środki materialne. Ponad dwie trzecie przedsiębiorstw sfinansowało nabycie m.in. maszyn i urządzeń - w tym sprzętu komputerowego, środków transportu, narzędzi, ruchomości i wyposażenia, jak również budynków.
W następnej kolejności firmy aktywne innowacyjnie inwestowały w szkolenia personelu mające związek z wprowadzaniem nowych lub istotnie ulepszonych produktów i procesów oraz oprogramowania związanego z wprowadzeniem innowacji.
Firmy widzą korzyści z wprowadzanych innowacyjnych rozwiązań – dotyczące tak klientów jak i własnej organizacji
Jak podkreśla PARP, przedsiębiorstwa, które wzięły udział w badaniu, widzą szereg korzyści, wynikających z wprowadzania innowacji.
Po 43 proc. badanych podało, że dzięki innowacjom pozyskało nowych klientów i wzmocniło markę. 37 proc. zanotowało wzrost sprzedaży, a 33 proc. zwiększony zysk netto.
REKLAMA
- Ponad połowa z nich zauważyła poprawę jakości obsługi klienta, zwiększenie zdolności dostosowania się do wymogów klientów, a także podniesienie jakości wyrobów i usług. Oznacza to, że innowacje stosowane przez firmy bezpośrednio przekładają się na doświadczenie klientów. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą poszerzać grono zadowolonych odbiorców, którzy skorzystają z oferty nawet w czasie kryzysu - wskazała Anna Tarnawa.
Agencja zaznaczyła, że respondenci wskazali również na korzyści wewnętrzne. Zdaniem 43 proc. z nich zwiększyła się wydajność wykonywanej pracy. Ponad jedna trzecia zauważyła poprawę organizacji i warunków, a także ogólny rozwój przedsiębiorstwa. Po 43 proc. badanych podało, że dzięki innowacjom pozyskało nowych klientów i wzmocniło markę. 37 proc. zanotowało wzrost sprzedaży, a 33 proc. zwiększony zysk netto.
PAP, jk
REKLAMA