"Siła wyższa" zwolni kolej z odpowiedzialności za opóźnienia. UE pracuje nad zmianami przepisów
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie, które pozwoli utrzymać konkurencyjność kolei względem innych gałęzi transportu. Chodzi o zwolnienie kolei z obowiązku wypłat odszkodowań za opóźnione pociągi w przypadku zaistnienia tzw. siły wyższej.
2020-11-13, 10:00
Instytucje unijne finalizują proces wdrożenia zmian w unijnym rozporządzeniu dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. To ważny dokument z punktu widzenia samych pasażerów, przewoźników oraz zarządców dworców i infrastruktury kolejowej. Określone są w nim m.in. zasady przyznawania odszkodowań wynikających ze składanych przez podróżnych reklamacji.
Powiązany Artykuł
Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo. Znamy raport Urzędu Transportu Kolejowego
Kompromis korzystny dla całego sektora
"Sukcesem negocjacyjnym jest pozostawienie w rozporządzeniu zapisów gwarantujących wyrównanie szans pomiędzy różnymi rodzajami transportu, co czyni kolej pasażerską bardziej konkurencyjną względem innych gałęzi transportu zbiorowego: lotniczego i autokarowego" – podkreśla PKP w komunikacie.
Spółka dodaje, że Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła odpowiednie porozumienie w sprawie zmiany rozporządzenia.
– Zaangażowanie Przedstawicielstwa PKP w Brukseli w prace legislacyjne związane z najważniejszym dokumentem regulującym relacje pomiędzy pasażerami, przewoźnikami a zarządcami dworców i stacji kolejowych pozwoliło osiągnąć kompromis korzystny nie tylko dla spółek z Grupy PKP, ale także całego sektora kolejowego. Mam głęboką nadzieję, że przyszły rok w Unii Europejskiej, mimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, będzie należał właśnie do kolei – powiedział prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
REKLAMA
Spółka dodała, że porozumienie zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli oraz komisję transportu PE będzie musiało jeszcze znaleźć poparcie Rady na poziomie ministerialnym i na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego.
Powiązany Artykuł
Duże zainteresowanie programem Kolej Plus. Złożono prawie 100 wniosków
Równe reguły gry w transporcie
"Porozumienie opiera się na założeniu, które Grupa PKP postulowała wobec instytucji UE od momentu rozpoczęcia prac, czyli potrzebie zachowania zrównoważonego podejścia – z jednej strony zapewniającego pełne przestrzeganie praw pasażerów, z drugiej – nakładającego na sektor kolejowy realne do spełnienia wymogi. Należy dodać, że akceptacja porozumienia w Komisji Transportu nastąpiła przy poparciu dużej grupy europosłów z różnych części sceny politycznej – czytamy.
Spółka wskazała, że jednymi z istotniejszych zapisów ujętych w porozumieniu są te dotyczące wpływu siły wyższej na realizację usług przewozowych.
"Celem PKP było zagwarantowanie kolejom zwolnienia z odpowiedzialności za opóźnienia pociągów w przypadkach spowodowanych siłą wyższą, czyli na przykład bardzo złymi warunkami pogodowymi czy klęskami żywiołowymi" – podkreśla PKP.
REKLAMA
Według spółki zachowanie konkurencji między gałęziami transportu wymaga, by zasada siły wyższej miała zastosowanie do sektora kolejowego w podobny sposób, w jaki ma zastosowanie do sektorów lotniczego i drogowego. Takie rozwiązanie pozwoli zapewnić równe reguły gry na rynku transportu i uniknąć dalszej utraty konkurencyjności kolei.
PolskieRadio24.pl/PAP/DoS
REKLAMA
REKLAMA