"Siła wyższa" zwolni kolej z odpowiedzialności za opóźnienia. UE pracuje nad zmianami przepisów

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie, które pozwoli utrzymać konkurencyjność kolei względem innych gałęzi transportu. Chodzi o zwolnienie kolei z obowiązku wypłat odszkodowań za opóźnione pociągi w przypadku zaistnienia tzw. siły wyższej.  

2020-11-13, 10:00

"Siła wyższa" zwolni kolej z odpowiedzialności za opóźnienia. UE pracuje nad zmianami przepisów
W każdym tygodniu pociągami PKP Intercity podróżuje ponad milion osób.Foto: Shutterstock.com/Marcin Kadziolka

Instytucje unijne finalizują proces wdrożenia zmian w unijnym rozporządzeniu dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. To ważny dokument z punktu widzenia samych pasażerów, przewoźników oraz zarządców dworców i infrastruktury kolejowej. Określone są w nim m.in. zasady przyznawania odszkodowań wynikających ze składanych przez podróżnych reklamacji.


Powiązany Artykuł

tory kolejowe kolej pkp free pixabay 1200.jpg
Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo. Znamy raport Urzędu Transportu Kolejowego

Kompromis korzystny dla całego sektora

"Sukcesem negocjacyjnym jest pozostawienie w rozporządzeniu zapisów gwarantujących wyrównanie szans pomiędzy różnymi rodzajami transportu, co czyni kolej pasażerską bardziej konkurencyjną względem innych gałęzi transportu zbiorowego: lotniczego i autokarowego" – podkreśla PKP w komunikacie.

Spółka dodaje, że Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła odpowiednie porozumienie w sprawie zmiany rozporządzenia.

– Zaangażowanie Przedstawicielstwa PKP w Brukseli w prace legislacyjne związane z najważniejszym dokumentem regulującym relacje pomiędzy pasażerami, przewoźnikami a zarządcami dworców i stacji kolejowych pozwoliło osiągnąć kompromis korzystny nie tylko dla spółek z Grupy PKP, ale także całego sektora kolejowego. Mam głęboką nadzieję, że przyszły rok w Unii Europejskiej, mimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, będzie należał właśnie do kolei – powiedział prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

REKLAMA

Spółka dodała, że porozumienie zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli oraz komisję transportu PE będzie musiało jeszcze znaleźć poparcie Rady na poziomie ministerialnym i na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego.


Powiązany Artykuł

shutterstock_pociąg podróżni pkp 1200.jpg
Duże zainteresowanie programem Kolej Plus. Złożono prawie 100 wniosków

Równe reguły gry w transporcie

"Porozumienie opiera się na założeniu, które Grupa PKP postulowała wobec instytucji UE od momentu rozpoczęcia prac, czyli potrzebie zachowania zrównoważonego podejścia – z jednej strony zapewniającego pełne przestrzeganie praw pasażerów, z drugiej – nakładającego na sektor kolejowy realne do spełnienia wymogi. Należy dodać, że akceptacja porozumienia w Komisji Transportu nastąpiła przy poparciu dużej grupy europosłów z różnych części sceny politycznej – czytamy.

Spółka wskazała, że jednymi z istotniejszych zapisów ujętych w porozumieniu są te dotyczące wpływu siły wyższej na realizację usług przewozowych.

"Celem PKP było zagwarantowanie kolejom zwolnienia z odpowiedzialności za opóźnienia pociągów w przypadkach spowodowanych siłą wyższą, czyli na przykład bardzo złymi warunkami pogodowymi czy klęskami żywiołowymi" – podkreśla PKP.

REKLAMA

Według spółki zachowanie konkurencji między gałęziami transportu wymaga, by zasada siły wyższej miała zastosowanie do sektora kolejowego w podobny sposób, w jaki ma zastosowanie do sektorów lotniczego i drogowego. Takie rozwiązanie pozwoli zapewnić równe reguły gry na rynku transportu i uniknąć dalszej utraty konkurencyjności kolei.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej