Większe uprawnienia abonentów. Od dziś ważne zmiany w prawie telekomunikacyjnym
Od dziś obowiązują zmiany wprowadzone w prawie telekomunikacyjnym. Ich celem jest zwiększenie uprawnień abonentów, czyli większości z nas – mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2020-12-21, 10:13
Posłuchaj
- Zasadnicze i podstawowe zmiany dotyczą takich sfer jak możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. W praktyce oznacza to, że jeśli będziemy chcieli taką umowę wypowiedzieć, to będziemy to mogli zrobić bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że zrobimy to mailem, a więc zniknie konieczność wypełniania papierowych dokumentów i wysyłania ich listem poleconym - mówi Marek Zagórski.
Następna zmiana dotyczy przedłużania umów. Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania nas o tym, że nasza dotychczasowa umowa zostanie przedłużona na czas nieokreślony. Teraz ma się to zmienić.
- Operator nie później niż 30 dni przed upływem okresu umowy będzie zobowiązany nas o tym powiadomić. Dodatkowo przed automatycznym przedłużeniem umowy operator będzie musiał nas też poinformować o sposobach jej rozwiązania i najkorzystniejszych planach taryfowych - wyjaśnia Marek Zagórski.
Powiązany Artykuł
Rozliczenie przy wcześniejszej spłacie kredytu. Przybywa skarg na instytucje finansowe
Konsumenci w lepszej sytuacji Będzie też można też monitorować zużycie usług – zwłaszcza pakietów internetowych - aby wiadomo było w jakiej wysokości rachunku należy się spodziewać. Abonenci będą też w lepszej sytuacji, kiedy zdecydują się na zmianę dostawcy usług internetowych – wskazuje Kamil Pluskwa-Dąbrowski z Rady Krajowej Federacji Konsumentów. Jak dodaje, teraz, po zmianie operatora, ewentualna przerwa w dostawie usług internetowych będzie mogła maksymalnie trwać jeden dzień, co jest ważne w dobie pandemii.
REKLAMA
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym to częściowe zastosowanie Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej. Będzie ich więcej.
- Trwają prace nad zupełnie nową ustawą. Tam będą regulacje dotyczące m.in. kar umownych, będzie też trochę zmian w strukturze dokumentów, które dostają konsumenci. Ma być to wszystko prostsze, bardziej przejrzyste, czytelniejsze dla konsumenta - mówi Kamil Pluskwa-Dąbrowski.
Tych zmian możemy oczekiwać w przyszłym roku.
PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Aleksandra Tycner, md
REKLAMA
REKLAMA