"Kolejowe metro" w Łodzi. Ruszyła realizacja inwestycji za ponad 1,7 mld zł
W Łodzi powstanie tunel średnicowy, który będzie namiastką metra. Dziś drążenie rozpoczęły dwie tarcze, dzięki którym powstanie ponad siedem kilometrów podziemnej trasy. Będzie z niej korzystać zarówno regionalna kolej aglomeracyjna, jak i pociągi dalekobieżne. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
2020-12-30, 12:58
Jak mówi prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, tunel średnicowy zmieni układ komunikacyjny w Łodzi. Zaznaczył, że w ten sposób powstanie ponad siedem kilometrów podziemnej trasy w Łodzi. Podkreślił, że można mówić, że Łódź będzie miała podziemne, kolejowe metro, które w dużym stopniu ułatwi przemieszczanie się po mieście. Tunele powinny się też przyczynić do zmniejszenia ruchu samochodowego, a co za tym idzie do redukcji emisji spalin.
Powiązany Artykuł
Plany GDDKiA na nowy rok. Do użytku ma trafić blisko 400 km szybkich dróg
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że zarówno kolejarze i drogowcy wykorzystują w tej chwili najnowocześniejsze technologie. Dzięki nim drążenie tuneli będzie szybkie i sprawne. Dodał, że w tej chwili drążone są tunele w ciągu dróg ekspresowych S3 i S7, a także w ciągu budowanej międzynarodowej trasy Via Carpatia.
Inwestycja planowana od dłuższego czasu
Obecnie stacja Łódź Fabryczna jest stacją graniczną. Oznacza to, że pociągi, które na nią wjeżdżają, muszą potem zawracać. Imo, że dworzec kilka lat temu przeszedł gruntowną modernizację i stał się jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju, nie jest w pełni wykorzystywany, właśnie ze względu na ograniczenia konstrukcyjne. Już podczas otwarcia dworca kolejarze mówili, że konieczna jest przebudowa i przebicie tuneli do stacji Łódź Kaliska, tak by pociągi mogły przejeżdżać przez Łódź Fabryczną i kontynuować podróż.
ZOBACZ: rozpoczęło się drążenie tuneli w Łodzi
Źródło: TVP Info
REKLAMA
Przygotowania do inwestycji trwały kilka lat. Koniczne było stworzenie dokumentacji, rozpisanie i rozstrzygnięcie przetargów, które wyłonią wykonawców prac. Po tym etapie nastąpiły zasadnicze przygotowania, których jednym z najważniejszych elementów było wybudowanie specjalnych szybów, w których zainstalowano dwie tarcze, którym nadano imiona – Katarzyna – od świętej Katarzyny oraz Faustyna – od świętej Faustyny.
Drążenie zajmie 2-3 lata
Tunele będą miały różną szerokość. Średnica jednego z nich wyniesie ponad 13 metrów, a mniejszy osiem i pół metra. Drążenie zakończy się w 2022 roku, a tunel będzie gotowy do użytkowania w 2023 roku. Oba tunele połączą nie tylko dwie stacje – Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. W ten sposób zostaną połączone także dwa historyczne układy kolejowe - jeden zbudowany przez Prusy, do którego należy Łódź Fabryczna oraz system rosyjski do którego należy Łódź Kaliska. Ta druga stacja była elementem jednej z pierwszych linii kolejowych na ziemiach polskich w dziewiętnastym wieku – linii warszawsko – wiedeńskiej.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA