Dworzec Warszawa Główna wraca do gry. Obsłuży ruch aglomeracyjny i regionalny

2021-03-03, 15:40

Dworzec Warszawa Główna wraca do gry. Obsłuży ruch aglomeracyjny i regionalny
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: The_Pixel/ Shutterstock

14 marca na stacji Warszawa Główna po długiej przerwie znów pojawią się pociągi pasażerskie. Dworzec będzie obsługiwał przede wszystkim ruch aglomeracyjny, regionalny i lokalny.

Przywrócenie ruchu w tym miejscu ma związek z remontem linii średnicowej. Dworzec Warszawa Główna przejmie częściowo funkcje dworca Warszawa Śródmieście, a linia obwodowa uzupełni linię średnicową w czasie, kiedy będzie ona modernizowana.

Warszawa Główna to historia polskiej kolei

Historia dworca sięga zaborów. W tym miejscu do 1939 roku obsługiwano ruch towarowy na linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Po drugiej wojnie światowej pojawiła się konieczność budowy tymczasowego dworca pasażerskiego, gdyż dworzec Warszawa Główna Osobowa został zniszczony w wyniku działań wojennych. Dlatego też nowy, tymczasowy budynek pojawił się w miejscu dawnego dworca towarowego.

Warszawa Główna przez wiele lat pełniła funkcję najważniejszego dworca pasażerskiego stolicy.

Po oddaniu do użytku dworców Warszawa Śródmieście, i później Warszawa Centralna, Warszawie Głównej pozostawiono tylko niewielką część ruchu regionalnego.

Powiązany Artykuł

AB 1.jpg
Unikatowy przykład połączenia historii z nowoczesnością. W Białymstoku otwarto odnowiony dworzec

Ostatni pasażerski pociąg odjechał stąd w 1997 roku.

Tereny dworca planowano przekształcić w osiedla mieszkaniowe lub biurowe. Jednak nie doszło do porozumienia PKP, które są właścicielem terenu, z władzami samorządowymi Warszawy.

Warszawa Główna włączona w system komunikacji kolejowej Warszawy

Kilka lat temu, kiedy kolejarze pracowali nad planem modernizacji linii średnicowej, pojawiła się konieczność przeniesienia części ruchu pasażerskiego. Wtedy zapadły decyzje o modernizacji linii obwodowej i przywróceniu ruchu na stacji Warszawa Główna.

Dziś kolejarze pokazali dziennikarzom, na jakim etapie są prace remontowe.

Dwa nowe perony są już prawie gotowe. Na obu postawiono wiaty, które będą chronić przed deszczem oczekujących na połączenia.

Wejścia posiadają ułatwienia dla osób o ograniczonej mobilności. Na peronach pojawią się biletomaty.

W tej chwili trwają ostatnie prace wykończeniowe. Montowane jest oświetlenie, zabezpieczenia krawędzi peronów, a także nagłośnienie systemu informacji pasażerskiej.

Dyrektor projektu Rafał Bonaszkiewicz z PKP PLK powiedział, że po zakończeniu modernizacji linii średnicowej, ta stacja też będzie miała rację bytu. Warszawa Główna powiększy przepustowość w ruchu lokalnym i aglomeracyjnym.

Muzeum Warszawa Główna zostanie przeniesione na Szczęśliwice

W tej chwili budynki dworca głównego i bocznice kolejowe są zajmowane przez Stację Muzeum, czyli dawne Muzeum Kolejnictwa. W związku z przywróceniem Dworca Głównego do ruchu konieczne było przetoczenie części zabytkowego taboru na tory położone bliżej budynków muzeum. Docelowo ma ono zostać przeniesione na Szczęśliwice na warszawskiej Ochocie.

Warszawa Główna to nie jedyna inwestycja kolejowa w Warszawie

W planach związanych z ponownym uruchomieniem Warszawy Głównej była też budowa kładki pieszo-rowerowej, która połączy dwie dzielnice – Wolę i Ochotę. Prace przy jej budowie są jednak opóźnione i nie zakończą się 14 marca, ale w późniejszym terminie.

Remont linii średnicowej już się rozpoczął. W tej chwili trwają prace przy modernizacji dworca Warszawa Zachodnia, który od zachodu rozpoczyna bieg linii średnicowej.

Potem kolejarze rozpoczną prace na samej trasie i na dworcu Warszawa Śródmieście. Prace przyniosą w efekcie zwiększenie przepustowości, a co za tym idzie, zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów – zarówno w ruchu lokalnym, jak i dalekobieżnym. Modernizacja jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej.

Aleksander Pszoniak, jk

Polecane

Wróć do strony głównej