more_horiz
Gospodarka

Rekrutacja online. Pandemia zmieniła sposób pozyskiwania pracowników

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2021 09:50
W miarę jak epidemia zmienia świat, firmy szukają sposobów na utrzymanie produktywności w obliczu bezprecedensowych wyzwań. Zarządzanie procedurami pracowniczymi i zatrudnieniem stało się dla wielu firm procesem zdalnym. Wirtualna rekrutacja jest metodą pozwalającą na utrzymanie ciągłości procesów rekrutacyjnych przy jednoczesnej ochronie rekruterów i kandydatów.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/fizkes

Przejście na rekrutację zdalną było początkowo niewygodne, ale specjaliści ds. pozyskiwania talentów świetnie przygotowali się do tego zadania. Wstępne rozmowy telefoniczne z kandydatami pozostały takie same jak zawsze, ale rozmowa twarzą w twarz przeniosła się do internetu. Aby skrócić czas potrzebny na zatrudnienie, wiele firm oferuje kandydatom opcję rozmowy wideo tak szybko, jak to możliwe. Kolejny rok trwania pandemii udowodnił, że nie opłaca się czekać na spotkanie z kandydatem na żywo, bo w międzyczasie może on znaleźć inną pracę, w której rekrutacja zostanie przeprowadzona online.

Czytaj także:
shutt startup 1200.jpg
Moda na startupy. Oto wskazówki dla początkujących biznesmenów

Oprogramowanie do rozmów kwalifikacyjnych online ogólnie rzecz biorąc, nie różni się od zwykłego oprogramowania biznesowego do prowadzenia internetowych telekonferencji. Profesjonalne podejście do obsługi takich aplikacji i zapewnienie użytkownikom wysokiego komfortu umożliwia pracodawcy pozytywne promowanie swojej firmy. Osoby poszukujące pracy z kolei mogą skupić się na rozmowie rekrutacyjnej, uniknąć stania w korkach, dojazdów i związanego z tym stresu. Wirtualne rozmowy kwalifikacyjne są z reguły wysoce interaktywne. Specjaliści ds. rekrutacji mogą oceniać gesty, mimikę, zaangażowanie i mowę ciała równie łatwo online, jak i osobiście, podobnie jak kandydaci. Uścisk dłoni, który stał się na razie przeszłością, może być jedyną stratą w tym procesie.

Na portalach branżowych eksperci ds. rekrutacji udzielają wielu rad swoim kolegom po fachu.

''Bądź tak profesjonalny, jakby to była normalna rozmowa rekrutacyjna. Bądź przygotowany z wymaganiami pracy i znaj CV kandydata. Podobnie jak w przypadku wysłania e-maila z instrukcjami dojazdu do biura i instrukcjami parkingowymi, wyślij szczegóły dotyczące sposobu dostępu i najlepszego przygotowania do rozmowy wideo. Nie zakładaj, że wysłanie linku jest wystarczające. Twój wygląd jest kluczowy. Upewnij się, że jesteś przygotowany do rozmowy wideo przez odpowiedni ubiór, wybierając dobre tło i eliminując rozpraszacze z otoczenia'' - czytamy na portalu sprzedającym oprogramowanie do przeprowadzania rekrutacji online.

Czytaj także:
shutt nowy dom 1200.jpg
Wielka emigracja z miast. Jak COVID wpływa na przemieszczanie się ludności?

Obserwacje wielu firm wskazują, że poszukujące pracy osoby z pokolenia Z cenią organizacje zaawansowane technologicznie. Najnowsze dane sugerują nawet, że nie będą one ubiegać się o pracę w danej organizacji, jeśli uważają, że jej metody rekrutacji są przestarzałe. Firmy poszukujące największych talentów teraz, w czasie pandemii, muszą dostosować sposób komunikowania swojej marki do wymogów najnowocześniejszych technologii.

Kluczowe są również aspekty psychologiczne rekrutacji. Aby każdy pracownik mógł funkcjonować najlepiej jak potrafi, musi czuć się pewnie w swojej roli i mieć możliwość wyrażenia i złagodzenia swoich obaw. Jest to nowe zagadnienie dla rekruterów poszukujących odpowiednich kandydatów na wolne stanowiska pracy. Muszą oni zrozumieć znaczenie i poziom lęku wokół pewnych elementów związanych z pracą, aby zapewnić, że dopasowują kandydata do odpowiedniego stanowiska, biznesu i kultury firmy.

Pandemia koronawirusa nieodwracalnie wpłynęła na sposób, w jaki prowadzimy biznes i branża rekrutacyjna nie jest tu wyjątkiem. Kluczem do sukcesu jest komunikacja i zwinność. Rynek stale się zmienia, a rekruterzy muszą być w stanie stale dostosowywać swoje podejście i styl pozyskiwania pracowników, przy jednoczesnym uwzględnieniu elementu ludzkiego każdej oferty pracy.

Praca zdalna znajdowała się na listach życzeń pracowników na długo przed pojawieniem się wirusa. Wiele organizacji przekonuje się, że taka opcja jest nie tylko wykonalna, ale wręcz korzystna. Niektórzy przypuszczają, że trend pracy zdalnej utrzyma się znacznie dłużej, niż będzie trwać pandemia. Dane pokazują, że 60% pracowników jest przekonanych, iż może efektywnie wykonywać swoją pracę zdalnie, nawet przez długi czas. Wydaje się, że takie samo założenie muszą przyjąć rekruterzy.

PolskieRadio24.pl/ yello.co/ mib