Rekordowy postęp prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. W działania zaangażowano Port Elbląg
Prace przy przekopie Mierzei Wiślanej minęły już półmetek i idą zgodnie z harmonogramem. Coraz bliżej jest do zamknięcia obwodu sztucznej wyspy. Wkrótce zaczną się tam roboty narzutowe. Potrzebny do tego kamień hydrotechniczny przypłynie z Elbląga – poinformował Urząd Morski w Gdyni.
2021-04-09, 11:20
– To przedsięwzięcie jest jednym z wielu dowodów, że w trudnym momencie epidemii inwestycje publiczne napędzają gospodarkę i przyczyniają się do dobrej kondycji polskiego rynku – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Według Urzędu Morskiego w Gdyni, w połowie marca pogoda pozwoliła wznowić roboty budowlane w rejonie sztucznej wyspy. Zima, choć sroższa niż w poprzednim roku, okazała się łaskawa. Po ustąpieniu zalodzenia nie stwierdzono żadnych uszkodzeń na wykonanej wcześniej konstrukcji – ocenił inwestor.
Zaawansowanie robót wynosi 66 proc.
– Początek wiosny to dla nas czas bicia rekordu. Okazało się, że w marcu, mimo że pracowaliśmy tylko dwa tygodnie (przy sztucznej wyspie), udało nam się zamontować 136 podwodnych ściągów. Poza tym pogrążyliśmy 570 m bieżących ściany szczelnej z grodzic, co też jest naszym nowym rekordem. Łączne zaawansowanie robót kafarowych wynosi ok. 66 proc. Zbliżamy się do pełnego zamknięcia obwodu sztucznej wyspy – wyjaśnił Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.
Oprócz tego prowadzone są roboty czerpalne i refulacyjne oraz ziemne wewnątrz grodzy. Na drugą połowę kwietnia zaplanowano rozpoczęcie prac narzutowych. Kamień hydrotechniczny będzie transportowany drogą wodną z Elbląga.
REKLAMA
– Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną już na tym etapie aktywizuje Port Elbląg. Jego terminale wykorzystywane są do składowania i lada chwila do transportu materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji. Całość kamienia hydrotechnicznego, potrzebnego do obudowy sztucznej wyspy, zostanie dostarczona drogą wodną, barkami, właśnie z elbląskiego portu – podkreślił kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Powiązany Artykuł
![mierzeja wiślana 1200 free.jpg](http://static.prsa.pl/images/f44cbc0a-cd82-4ef7-b4df-d1ecd6ebaefa.jpg)
"Mały Kanał Sueski". Czeskie media piszą o przekopie Mierzei Wiślanej
Sprowadza specjalistyczny sprzęt
Korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych, trwają roboty żelbetowe na obu falochronach. Układany jest kamień hydrotechniczny, a także warstwa ochronna z użyciem prefabrykatów. Na falochronie wschodnim warstwa ochronna zostanie ułożona na odcinku 900 m, a na zachodnim prefabrykaty będą ułożone na odcinku 300 m. W połowie kwietnia wykonawca planuje wrócić, po przerwie zimowej, do pogrążania ścianek szczelnych na obu falochronach w zakresie grodzy, a także głowy falochronu. Kontynuowane będą również prace związane z pogrążeniem pali rurowych.
– Pomimo iż wyprzedzamy założony harmonogram, dla pełnego zabezpieczenia robót, wykonawca wzmacnia swoje siły i obecnie sprowadza dodatkowy, specjalistyczny sprzęt do realizacji prac zarówno z lądu, jak i z wody – tłumaczy zastępca pełnomocnika dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. realizacji inwestycji Andrzej Małkiewicz.
Prefabrykowane elementy betonowe magazynowane są na placu składowym. Do wykonania całej inwestycji potrzeba ich ok. 10 tys.
REKLAMA
Intensywne roboty są prowadzone także w rejonie kanału żeglugowego. Zakończono już m.in. tworzenie elementów oczepów niezbędnych do wykonania tymczasowego portu – to dwie ściany o długości około 340 m każda. Wykonano też mikropale i zakończono pogrążanie ścianek na kanale (z wyjątkiem obszaru drogi 501). Dodatkowo prowadzone są prace czerpalne na części północnej.
Powiązany Artykuł
![tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/e3f16043-08ab-4a45-a220-ff489f6e2d70.jpg)
Drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Wkrótce podpisanie umowy na ważną inwestycję
Pierwsze elementy konstrukcji stalowej
Tymczasem w śluzie zakończono wykopy, wykonano beton podkładowy, zabetonowano dwie ściany w kieszeni bramy południowej oraz wykonywano płytę denną śluzy – zabetonowano dwie sekcje z siedmiu.
Prace trwają również przy obu mostach. Na południowym zamontowano przeciwwagi. Miejsca styków technologicznych zabezpieczono przed korozją. Przygotowano powierzchnię konstrukcji do wykonania nawierzchni jezdni i chodników. Trwa montaż elementów hydrauliki.
Z kolei na moście północnym dostarczono pierwsze elementy konstrukcji stalowej – przeciwwagi i łożysko królewskie. Trwają prace hydrauliczne, a wkrótce rozpocznie się scalania konstrukcji stalowej ustroju nośnego. W budynku Kapitanatu trwają prace związane z montażem instalacji wewnętrznych oraz wykończeniem pomieszczeń.
REKLAMA
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
PolskieRadio24.pl, PAP, DoS
REKLAMA