O ile auto elektryczne jest tańsze w utrzymaniu od tradycyjnego? Znamy wyliczenia ekspertów

2021-04-15, 11:11

O ile auto elektryczne jest tańsze w utrzymaniu od tradycyjnego? Znamy wyliczenia ekspertów
Po polskich drogach jeździ ponad 35 tys. aut elektrycznych, czyli o 101 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z najnowszego "Licznika elektromobilności". Foto: SBW/PR24

Zakup auta elektrycznego o 25 proc. droższego od spalinowego, daje oszczędności w eksploatacji rzędu 13-20 proc. wartości nowego samochodu w całym cyklu użytkowania - wyliczył Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Korzyści z zakupu e-auta z 15 proc. dopłatą do ceny pojawią się po 3 latach eksploatacji.

Coraz częściej w mediach pojawiają się informacje, że punkt przecięcia się cen pojazdów z silnikami wewnętrznego spalania oraz elektrycznych nastąpi w najbliższych kilku latach. Reakcja konsumentów na rozwój technologii niskoemisyjnych pojazdów jest trudna do oszacowania, podobnie jak niełatwo przewidzieć wpływ ceny pojazdu oraz kosztów przyszłej eksploatacji na decyzje o zakupie samochodu. Uśredniona cena samochodu elektrycznego była dotychczas wyższa niż spalinowego o około 3/4 (według organizacji JATO, która zebrała dane z 43 światowych rynków) - napisali analitycy PIE.

Jak liczono koszty eksploatacji ? 


Aby obliczyć efekty finansowe eksploatacji samochodu elektrycznego, przygotowano symulację kosztów stałych (zakupu) i zmiennych (paliwa, energii elektrycznej) w całym cyklu życia pojazdu. Rozważono dwa przypadki. Pierwszy, w którym zastępujemy samochód benzynowy samochodem elektrycznym o 25 proc. droższym. W drugim scenariuszu samochód elektryczny zastępuje samochód ICE zasilany olejem napędowym (ON), ale zakładamy, że jego średnie roczne przebiegi są o 50 proc. większe niż benzynowego - czytamy.

Biorąc pod uwagę koszty paliwa, energii elektrycznej oraz koszty zakupu samochodów rozłożone na 20 lat, obliczono oszczędności z eksploatacji samochody elektrycznego. Według ekspertów PIE 25 proc. różnica w cenie zakupu auta między samochodem ICE zasilanym benzyną a samochodem elektrycznym zwraca się po ok. 10 latach użytkowania (ze względu na niższe koszty eksploatacji). W przypadku samochodu z silnikiem diesla, korzyści te zaczynają pojawiać się po 12 roku eksploatacji.


Powiązany Artykuł

samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
Co czwarty Polak myśli o zakupie auta elektrycznego. Firmy do tematu podchodzą ostrożniej

Roczne oszczędności wynikające z eksploatacji aut elektrycznych są na poziomie ok. 2500 zł. Łączne korzyści po 20 latach eksploatacji samochodu elektrycznego to ok. 24,5 tys. zł, jeżeli zastąpimy samochód benzynowy (który ma niższe roczne przebiegi) oraz 19,3 tys. zł, gdy zastąpimy samochód zasilany dieslem (wyższe roczne przebiegi).

Jeżeli w powyższych symulacjach obniżymy koszt zakupu auta elektrycznego, które zastępuje samochód z silnikiem zasilanym benzyną, to korzyści z użytkowania auta elektrycznego pojawią się już po 3 latach eksploatacji - wyliczył Instytut.

Powiązany Artykuł

samochody elektryczne ładowarka free shut 1200.jpg
Powstaje światowa organizacja klubów użytkowników aut elektrycznych. EV Klub Polska w gronie założycieli

Ile "elektryków" jeździ po polskich drogach ?


W Polsce w okresie 2009-2019 liczba samochodów na mieszkańca zwiększyła się niemal półtora raza.

W 2009 r. na 1000 mieszkańców były to 432 auta, w 2019 r. liczba ta wynosiła 635. Wzrost liczby aut związany jest ze wzrostem zamożności Polaków, a także ze spadkiem kosztów importu samochodów używanych (nabycie wewnątrzwspólnotowe) - czytamy w Tygodniku.

Jak podał PIE, powołując się na dane PZPM, w Polsce jest zarejestrowanych prawie 20 tys. samochodów elektrycznych (stan na koniec stycznia 2021 r.). Dopłaty do aut elektrycznych dla osób prywatnych w 2020 r. były na poziomie do 15 proc. wartości samochodu, przy czym cena zakupu nie mogła być wyższa niż 125 tys. zł.



PR24/PAP/sw 


Polecane

Wróć do strony głównej