Europejski Zielony Ład. Działania na rzecz zrównoważonej gospodarki UE
Zmiana klimatu i degradacja środowiska stanowią zagrożenie dla Europy i reszty świata. Aby sprostać tym wyzwaniom, Europa potrzebuje nowej strategii na rzecz wzrostu służącej przekształceniu Unii w nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę, która w 2050 r. osiągnie zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto, w której nastąpi oddzielenie wzrostu gospodarczego od zużywania zasobów, i w której żadna osoba ani żaden region nie pozostaną w tyle.
2021-05-06, 07:20
Europejski Zielony Ład to plan działania przedstawiony przez Komisję Europejską na rzecz zrównoważonej gospodarki UE. Można to osiągnąć poprzez przekształcenie wyzwań związanych z klimatem i środowiskiem w nowe możliwości we wszystkich obszarach polityki, a także zadbanie o to, by transformacja była sprawiedliwa i sprzyjała włączeniu społecznemu.
Treść EZŁ
Europejski Zielony Ład zawiera plan działań umożliwiających bardziej efektywne wykorzystanie zasobów dzięki przejściu na czystą gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz przeciwdziałanie utracie różnorodności biologicznej i zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń. Omówiono w nim konieczne inwestycje i dostępne narzędzia finansowe. Wyjaśniono, w jaki sposób zapewnić transformację, która będzie sprawiedliwa i sprzyjająca włączeniu społecznemu.
Do 2050 r. UE chce stać się kontynentem neutralnym dla klimatu. KE zaproponowała europejskie prawo o klimacie, aby przekształcić to zobowiązanie polityczne w zobowiązanie prawne. Osiągnięcie tego celu będzie we wszystkich sektorach naszej gospodarki wymagało działań takich jak:
Powiązany Artykuł
Plan Odbudowy dla Europy. Skorzysta również Polska
- inwestycje w technologie przyjazne dla środowiska;
- wspieranie innowacji przemysłowych;
- wprowadzanie czystszych, tańszych i zdrowszych form transportu prywatnego i publicznego;
- obniżenie emisyjności sektora energii;
- zapewnienie większej efektywności energetycznej budynków;
- współpraca z partnerami międzynarodowymi w celu poprawy światowych norm środowiskowych.
UE zapewni również wsparcie finansowe i pomoc techniczną dla tych, którzy najbardziej odczuwają skutki przejścia na gospodarkę ekologiczną. Służyć temu będzie mechanizm sprawiedliwej transformacji. Dzięki niemu najbardziej dotknięte regiony mają otrzymać 100 mld euro w latach 2021–2027.
REKLAMA
Założenia u podstaw EZŁ
Wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu wymaga przemyślenia od nowa strategii politycznych w zakresie dostaw czystej energii w całej gospodarce, w sektorze przemysłu, produkcji i konsumpcji, infrastruktury na dużą skalę, transportu, żywności i rolnictwa, budownictwa, a także opodatkowania i świadczeń socjalnych. Aby móc osiągnąć zakładane cele, musimy zacząć przykładać większą wagę do ochrony i restytucji naturalnych ekosystemów, zrównoważonego wykorzystywania zasobów i poprawy zdrowia ludzkiego. To w tych dziedzinach głębokie zmiany są najbardziej potrzebne i właśnie tam transformacja może przynieść największe korzyści gospodarce, społeczeństwu i środowisku naturalnemu UE. Unia powinna również promować niezbędną transformację cyfrową i jej narzędzia oraz prowadzić inwestycje w tej dziedzinie, ponieważ to one przede wszystkim prowadzą do zaistnienia zmian.
Plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy
Plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy umożliwi przejście na neutralną dla klimatu i ekologiczną gospodarkę w trzech wymiarach.
Po pierwsze, w ramach planu w ciągu nadchodzących dziesięciu lat uruchomione zostaną za pośrednictwem budżetu UE zrównoważone inwestycje o wartości co najmniej 1 bln EUR. Przeznaczona z budżetu UE kwota wydatków publicznych w sektorze klimatu i środowiska będzie wyższa niż kiedykolwiek. Spowoduje ona przyciągnięcie za pośrednictwem gwarancji prywatnych funduszy, dzięki zaś mechanizmowi sprawiedliwej transformacji przyczyni się do zapewnienia sprawiedliwego wymiaru transformacji, ułatwiając realizację inwestycji w sektorze publicznym w regionach, na które transformacja będzie miała największy wpływ.
Po drugie, plan zapewni ramy ułatwiające działalność inwestorom prywatnym i sektorowi publicznemu. Jego celem będzie zapewnienie racjonalnej pod względem kosztów, sprawiedliwej, a także zrównoważonej społecznie i uczciwej transformacji. Instytucje finansowe i inwestorzy prywatni muszą mieć w ręku narzędzia, które pozwolą im na odpowiednie identyfikowanie zrównoważonych inwestycji. Dla uruchomienia ich potencjału decydujące znaczenie będzie miała zwłaszcza unijna systematyka zrównoważonego rozwoju, zasada „efektywność energetyczna przede wszystkim” oraz kontrola zrównoważonego charakteru projektów. Jeżeli chodzi o sektor publiczny, w prawidłowym określeniu potrzeb inwestycyjnych pomocne będą semestr europejski, krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu w ramach zarządzania unią energetyczną, a także plany wymagane na podstawie sektorowych przepisów w obszarze środowiska (regulujących m.in. kwestie odpadów, wody, bioróżnorodności oraz powietrza).
REKLAMA
Po trzecie, w planie przewidziano dostosowane do potrzeb administracji publicznej oraz promotorów projektów wsparcie w zakresie identyfikowania, strukturyzowania oraz realizacji zrównoważonych projektów. Wzmocnione zostanie wsparcie dla organów publicznych dotyczące oceny potrzeb finansowych oraz planowania kolejnych inwestycji, a także bezpośrednie wsparcie dla publicznych i prywatnych promotorów projektów.
Powiązany Artykuł
Europejski System Handlu Emisjami. Od niego zależą w Polsce ceny prądu
Plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy to wkład w osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju. Jest to spójne z wyrażonym w komunikacie w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu zobowiązaniem, aby cele zrównoważonego rozwoju znalazły się w sercu unijnej polityki i unijnych działań.
PolskieRadio24.pl/ Komisja Europejska/ Kongres590/ mib
REKLAMA