Nie za szybko, raczej po ścieżce rowerowej. Obowiązują nowe przepisy dotyczące e-hulajnóg

2021-05-20, 09:48

Nie za szybko, raczej po ścieżce rowerowej. Obowiązują nowe przepisy dotyczące e-hulajnóg
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock.com/Kamil Smyk

Od 20 maja obowiązują przepisy, które regulują użytkowanie hulajnóg elektrycznych i innych pojazdów osobistego użytku z napędem elektrycznym. Regulacje wskazują one między innymi, gdzie będzie się można poruszać, z jaką prędkością i na jakich zasadach będzie dopuszczone parkowanie tych urządzeń.

  • Weszły w życie przepisy dot. e-hulajnóg
  • Powinno się na nich jeździć po ścieżce rowerowej, po chodniku - tylko w wyjątkowych przypadkach
  • Maksymalna prędkość to 20 km/h
  • Za złamanie przepisów grożą mandaty, nawet do 500 zł

Powiązany Artykuł

elektryczna hulajnoga 1200 free
Nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych. Sprawdź, co się zmieni

Kilka lat temu elektryczne hulajnogi w Polsce były zupełną nowością. Pojawiły się pierwsze wypożyczalnie, a ich klienci zastanawiali się, jak i przede wszystkim gdzie się poruszać. Szybko okazało się, że jest to problem, ponieważ w polskich przepisać nie istniał taki pojazd, jak elektryczna hulajnoga. Policja zatem zaczęła traktować poruszających się na hulajnogach elektrycznych, jak pieszych. A to doprowadzało do wypadków i do paradoksalnych sytuacji. Jedną z głośniejszych historii była sprawa pewnej turystyki ze Słowacji, którą w 2019 roku Warszawie na Krakowskim Przedmieściu potrąciła hulajnoga. Mandat otrzymała…turystka, a policja argumentowała, że to ona nie zachowała należytej ostrożności chodząc po chodniku. Decyzja funkcjonariuszy wywołała kontrowersje i protesty. Ostatecznie mandat uchylił sąd.

Posłuchaj

Dziś wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące hulajnóg - relacja Aleksandra Pszoniaka (IAR) 0:52
+
Dodaj do playlisty

Dochodziło też do innych wypadków. Hulajnogi mogą się rozpędzić do ponad 30 kilometrów na godzinę. Przy takiej prędkości uderzenie o przeszkodę może doprowadzić do poważnych urazów, a w skrajnych przypadkach nawet do śmierci. W połowie 2020 roku, także w Warszawie doszło do fatalnego w skutkach wypadku. Z jadącej przez centrum stolicy hulajnogi spadła 23 – kobieta. Towarzyszył jej 27 – letni mężczyzna. W pewnym momencie oboje spadli na ziemię. Kobieta zmarła. W wyniku śledztwa okazało się, że zarówno kierujący, jak i pasażerka byli pijani, a kobieta była dodatkowo pod wpływem narkotyków. Jechali na hulajnodze we dwoje, mimo że pojazd jest przeznaczony dla jednej osoby.

W przeszłości media donosiły także o innych wypadkach. Na przykład do kolizji z rowerzystami.

Powiązany Artykuł

hulajnoga FREE 1200.jpg
Dziś wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące hulajnóg. Policja: mają poprawić bezpieczeństwo

Kwestię e-hulajnóg trzeba było uregulować

Wraz z coraz większa liczbą hulajnóg w dużych miastach, ministerstwo infrastruktury było naciskane na opracowanie regulacji, które uwzględnią takie pojazdy w polskim porządku prawnym. W tym roku pakiet trafił do sejmu, a dziś wszedł w życie. Kierujący hulajnogą nie jest pieszym. To oznacza, że co do zasady nie można takim pojazdem jeździć po chodniku. Miejscem do jazdy jest natomiast ścieżka rowerowa. Są jednak od tej zasady wyjątki. Jeżeli ścieżki rowerowej nie ma, a dozwolona prędkość na pobliskich ulicach przekracza 30 kilometrów na godzinę, to wtedy na chodnik można wjechać. Ale i w tym przypadku ustawodawca poczynił zastrzeżenia. Po chodniku nie można się poruszać szybciej od pieszych. Należy też zachować szczególną ostrożność, co oznacza między innymi zakaz wymuszania pierwszeństwa.

Szereg innych regulacji dotyczy samych kierujących. Nie mogą oni zatem jeździć pod wpływem alkoholu, ani innych substancji odurzających. Nie wolno też przewozić hulajnogą elektryczną żadnych towarów, ani innych osób. Nie wolno też jeździć hulajnogą szybciej, niż 20 kilometrów na godzinę. Osoby, które nie ukończyły 18 lat muszą posiadać kartę rowerową, bądź prawo jazdy AM, A1, B1 lub T. Osoby, które ukończyły 18 lat, nie muszą już posiadać takiego dokumentu przy sobie.

Dzieci w wieku do 10 lat mogą jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej. W czasie jazdy nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy. Nie wolno też przejeżdżać przez przejście dla pieszych. W takim przypadku trzeba postępować analogicznie, jak przypadku rowerów – należy zsiąść z hulajnogi i przeprowadzić ją przez takie przejście. Oczywiście, jeśli jest ścieżka rowerowa przekraczająca jezdnię, można spokojnie jechać. Osoby, które ukończyły 18 lat, nie muszą już posiadać takiego dokumentu przy sobie.

Gdzie i jak parkować e-hulajnogi?

Pozostaje jeszcze kwestia parkowania. Wysyp hulajnóg w miastach, oznaczał też ich wysyp na poboczach, przystankach, czy chodnikach. Niestety wielu kierujących pozostawiało te pojazd, gdzie popadnie. Nie należał do rzadkości widok hulajnogi leżące w poprzek chodnika, czy ścieżki rowerowej. Wzywana na miejsce straż miejsca rekwirowała pojazdy, a kosztami za transport obciążała firmy wypożyczające sprzęt. Mimo to hulajnogi nadal pojawiały się w różnych dziwnych miejscach.

Ministerstwo infrastruktury doprecyzowało i tę kwestię. Co do zasady, tak jak rowery, powinny one być pozostawione w miejscach do tego przeznaczonych. Jeśli jednak nie ma ich w okolicy, należy jest zostawić jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi. W nowych przepisach znalazł się także cennik za usunięcie z drogi takich pojazdów. To maksymalnie 123 złote za transport i 23 złote za dobę przechowywania.

Za złamanie przepisów grożą kary

Jakie są sankcje za łamanie przepisów? To mandaty. Najwyższa kara to 500 złotych za jazdę pod wpływem alkoholu. Trzeba też pamiętać, że w dużych miastach są strefy, po których nie wolno jeździć na hulajnogach.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, IAR, md

Polecane

Wróć do strony głównej