more_horiz
Gospodarka

Przystanki kolejowe odzyskają dawny blask. Startuje rządowy program ich modernizacji

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2021 12:02
Ogłoszony rok temu, dziś wszedł w fazę realizacji. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił rozpoczęcie programu przystankowego na kolei. W zeszłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła założenia tego programu.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Dotychczas zgłoszono około 600 inwestycji, natomiast inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe zatwierdziły do realizacji 173 z nich. Znajdują się one na liście podstawowej, co oznacza ich rychłą realizację. Sporządzono też listę rezerwową, a inwestycje, które się na niej znalazły mogą być zrealizowane, ale pod warunkiem, że starczy na nie pieniędzy.

 - Nie zapominamy o mniejszych inwestycjach, takich które w największym stopniu dotykają społeczności lokalne. Program przystankowy, to jest właśnie takie działanie, które przybliża kolej społecznościom lokalnym – w małych miejscowościach, w średnich miejscowościach, ale także w dużych miastach, bo wszędzie problem wykluczenia komunikacyjnego jest istotny – powiedział podczas uroczystej inauguracji programu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.


kolej 1200(2).jpg
Bezpłatne przejazdy na Dzień Dziecka. PKP Intercity ma ofertę dla najmłodszych

Lepszy dostęp do nowoczesnej kolei

Program przystankowy ma dać lokalnym społecznościom dostęp do transportu kolejowego. Na ten cel przeznaczono miliard złotych. Środki zostaną wykorzystane między innymi na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych. Program obejmie przystanki kolejowe zlokalizowane w całej Polsce. Przyczyni się to do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.

Poprawa dostępności komunikacyjnej regionów ma nastąpić  poprzez eliminowanie barier na przystankach dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, rozbudowanie, przebudowanie lub zbudowanie nowych przystanków kolejowych, a także odbudowanie tych, które w przeszłości zostały zlikwidowane, wydłużenie peronów dla potrzeb pociągów dalekobieżnych oraz zwiększenie dostępności miejsc parkingowych dla podróżnych.

 - Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, to kolejna odsłona naszej walki w wykluczeniem komunikacyjnym. Za kwotę 1 mld zł będziemy budować nowe przystanki kolejowe, odbudowywać te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W programie wskazano lokalizacje, dla których zakres działań, w zależności od potrzeby, dotyczy budowy lub odbudowy, rozbudowy, przebudowy i modernizacji – w tym wydłużenia peronów oraz zmiany lokalizacji przystanków kolejowych.

Do wytypowania wstępnej listy zadań objętych programem przyjęto następujące kryteria:

  • Dostosowanie do potrzeb i uwarunkowań społecznych uwzględniających aktualną sytuację transportu kolejowego.
  • Deklarację przewoźników kolejowych i organizatorów publicznego transportu zbiorowego, jeśli chodzi o wykorzystywanie infrastruktury objętej programem.
  • Realizacja inwestycji nie powinna negatywnie oddziaływać na środowisko

Ponad 170 zaakceptowanych projektów

Do programu zgłoszono około 600 projektów, jednak w toku weryfikacji, a także konsultacji społecznych wyłoniono 173 projekty, które zostaną skierowane do realizacji. Ministerstwo infrastruktury, które dokonywało selekcji odrzuciło między innymi prawie połowę projektów zgłoszonych na Podlasiu, Śląsku i Pomorzu. Natomiast ze zgłoszonych 14 propozycji na Podkarpaciu, prawie wszystkie przejdą do realizacji.

Program ma pomóc w walce z tak zwanym wykluczeniem komunikacyjnym. Ma ułatwić, a w wielu przypadkach umożliwić dostęp do kolei. Inne programy, które mają podobny cel, to Kolej Plus, który polega na remontowaniu i przywracaniu do ruchu nieużywanych od wielu lat tras kolejowych. Walka z wykluczeniem komunikacyjnym, to także inwestycje w ramach funduszu dróg samorządowych.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem