X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Koleje Śląskie przystąpiły do programu Zielona Kolej. To element strategii Zielone Śląskie 2030

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2021 08:09
Do programu Zielona Kolej, zakładającego przechodzenie branży kolejowej na zasilanie energią z odnawialnych źródeł, przystąpił regionalny przewoźnik woj. śląskiego - Koleje Śląskie. Inicjatywę, powołaną przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, koordynuje spółka PKP Energetyka.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Koleje Śląskie/Twitter

Według informacji Kolei Śląskich przedmiotem porozumienia są zakupy energii wytworzonej w elektrowniach solarnych i wiatrowych, a także jej produkcja na potrzeby własne, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.

Krzysztof Mamiński - 1200.jpg
Polak został wybrany na przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei. Został nim prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński

Na mocy podpisanego listu intencyjnego wypracowana ma zostać umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu Koleje Śląskie mają zmniejszyć swój ślad węglowy docelowo o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie (kompensacja takiej emisji wymagałaby sadzenia co roku ok. 6 mln drzew).

Inicjatywa polskiej branży kolejowej

Podpisując porozumienie Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do programu Zielona Kolej - inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce.

Program Zielona Kolej został zainicjowany w kwietniu 2020 r., jego celem jest osiągnięcie do 2030 r. współczynnika 85 proc. energii zasilającej kolej w Polsce z OZE, głównie fotowoltaiki oraz energii wiatrowej (pozostałe 15 proc. ma być wypełnione m.in. technologiami wodorowymi). Plan zakłada, że w 2025 r. udział OZE wyniesie 50 proc. Obecnie ze źródeł odnawialnych pochodzi ok. 12 proc. energii zużywanej przez kolej.


- Dołączenie Kolei Śląskich do programu Zielona Kolej doskonale wpisuje się w strategię rozwoju województwa Zielone Śląskie 2030. Chcemy bowiem stawiać nie tylko na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, ale i na rozwój energetyki OZE w regionie” - powiedział marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski.

Impuls na rynek inwestycyjny

Poza ustaleniami dotyczącymi Zielonej Kolei, list intencyjny zawiera deklarację współpracy Kolei Śląskich i PKP Energetyka w sprawie budowy instalacji fotowoltaicznych o mocy do 50 kW na dachach budynków przewoźnika (biurowych, magazynowych i technicznych) przy katowickiej ul. Raciborskiej. Produkowana w nich energia wykorzystana ma zostać do zasilania infrastruktury przewoźnika.


Zgodnie z informacjami PKP Energetyki spółka chce dawać - w związku z Zieloną Koleją - impuls na rynek inwestycyjny poprzez określanie zapotrzebowania na odbiór zielonej energii i kontraktowania jej, w następstwie czego powstawać mają farmy i inne źródła OZE. PKP Energetyka zakłada, że ten impuls może sięgnąć 6-10 mld zł. Spółka zapowiada też, że do końca tego roku ponad 500 zarządzanych przez nią podstacji trakcyjnych ma być samowystarczalnych energetycznie, co oznacza inwestycje w fotowoltaikę.

Zwiększenie zużycia OZE w rytm harmonogramu

PKP Energetyka planuje zwiększenie zużycia OZE w rytm harmonogramu, który będzie zależał m.in. od umów podpisywanych z innymi firmami. W lutym tego roku podpisano list intencyjny z DB Cargo Polska, zgodnie z którym od stycznia 2022 r. połowa energii trakcyjnej dostarczanej do przewoźnika przez PKP Energetyka ma pochodzić z OZE, a docelowo, od stycznia 2023 r. ma to być 100 proc. wolumenu.

Do programu przystąpiło już kilka innych podmiotów, m.in. w kwietniu 2020 roku list intencyjny w sprawie Zielonej Kolei PKP Energetyka podpisała ze spółką CTL Logistics, deklarującą przejście na energię z OZE zarówno pod kątem zasilania swoich pociągów, jak i infrastruktury.


W maju do inicjatywy przystąpiła Łódzka Kolej Aglomeracyjna, zapowiadając wypracowanie umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać ŁKA energię trakcyjną z OZE. Strony zobowiązały się też do wspólnego wypracowania modelu wykorzystywania energii wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych, które znajdą się na terenach i budynkach łódzkiej kolei.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

PKP PLK: mniej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w minionym roku

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2021 12:10
O kilkanaście procent zmniejszyła się liczba wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych w 2020 roku. Raport w tej sprawie przedstawił zarządca sieci – PKP Polskie Linie Kolejowe. Wynika z niego, że zeszły rok był najbezpieczniejszy w historii. Z jednej strony wpłynęła na to pandemia i nieco mniejsze natężenie ruchu. Z drugiej strony PKP PLK cały czas inwestuje w poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo – drogowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ponad 5 tys. km torów i 912 peronów. Krajowy Program Kolejowy przynosi efekty

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 06:15
Krajowy Program Kolejowy jest zaawansowany w około 90 proc., zakończono projekty o wartości 18,5 mld zł – poinformowali przedstawiciele resortu infrastruktury oraz PKP PLK podczas posiedzenia senackiej komisji infrastruktury, które poświęcone było informacji na temat realizacji przez PKP PLK projektów infrastruktury kolejowej współfinansowanych z funduszy unijnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Doskonałe wyniki Polregio. W 2020 roku przewoźnik zanotował wielomilionowe zyski

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 14:51
Polregio, największy kolejowy przewoźnik pasażerski w Polsce, zanotował w ubiegłym rok blisko 1,5 mld zł przychodów i wypracował 23 mln zł zysku. Zadłużenie finansowe spółki zmalało o ponad 30 mln zł, a koszt działalności gospodarczej o 11 mln zł - poinformował w środę przewoźnik.
rozwiń zwiń