W czasie urlopu konsument jest chroniony. Sprawdź, jakie prawa przysługują nam w podróży

Coraz większa liczba krajów znosi obostrzenia covidowe i otwiera się na zagranicznych gości. Warto wiedzieć, jakie są nasze prawa w przypadku wyjazdów organizowanych przez biura podróży.

2021-08-09, 11:25

W czasie urlopu konsument jest chroniony. Sprawdź, jakie prawa przysługują nam w podróży
Zdjęcie ilustracyjne. . Foto: Shutterstock/ Joshua Resnick

Możemy odstąpić od umowy

Według obowiązujących przepisów, jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., możesz odstąpić od umowy i nie poniesiesz żadnych kosztów. Co więcej, gdy biuro podróży zastrzegło w umowie, że wycieczka może podrożeć, jeśli np. wzrosną ceny paliwa, to w odwrotnej sytuacji musi obniżyć cenę imprezy. Możliwość podwyżki organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej wprowadzić.

Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Ma do tego prawo tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, lub gdy wzrosną kursy walut.

Klient może bez konsekwencji odstąpić od umowy, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności w miejscu wyjazdu, np. panuje tam epidemia, wybuchnie wulkan, jest zagrożenie terroryzmem. W takim przypadku organizator zwróci nam wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni. Klient nie ponosi kosztów rezygnacji także wtedy, gdy biuro podróży zmieni główne warunki imprezy, np. jej miejsce, czas trwania czy rodzaj środka transportu. Gdy jednak wprowadzi do programu imprezy nieznaczne zmiany i zastrzegł sobie do tego prawo w umowie, takiego prawa nie mamy.

Powiązany Artykuł

shutt klucze dom 1200.jpg
Perspektywy najmu krótkoterminowego. Będzie odbicie w branży turystycznej?

Impreza odwołana

Biuro podróży może zastrzec w umowie, że impreza się nie odbędzie, jeśli zgłosi się zbyt mało uczestników. W przepisach wskazane są konkretne terminy, kiedy organizator musi nas powiadomić o odwołaniu wycieczki: 20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni, 7 dni przed imprezą, która trwa 2-6 dni, 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni. Biuro podróży zwraca wtedy turystom wszystkie wpłaty w ciągu 14 dni, ale nie płaci im odszkodowania.

REKLAMA

Niezadowolony podróżnik

Zastrzeżenia do jakości usług powinniśmy zgłosić jak najszybciej - najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Dzięki temu organizator będzie miał szansę usunąć nieprawidłowości. Jednak swoich praw możemy dochodzić przez 3 lata. Później nasze roszczenia się przedawnią. Reklamację możemy złożyć nie tylko u organizatora wyjazdu, ale także u agenta, który sprzedał nam wycieczkę. Tak jak dotychczas, możemy się domagać obniżenia ceny oraz odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy.

Biuro podróży bankrutuje? Możemy kontynuować urlop

Podróżni mają też swoje prawa w przypadku niewypłacalności biura podróży. Jeśli biuro upadnie, turyści mogą kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie. Środki na sfinansowanie wyjazdu będą w tym wypadku zapewnione przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Jest to zabezpieczenie dla uczestników imprez turystycznych w razie niewypłacalności biura podróży. Fundusz zasilany jest przez organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych poprzez opłacane składki za każdego uczestnika. Każdy podróżny, jeszcze przed podpisaniem umowy, musi zostać poinformowany o objęciu zabezpieczeniem finansowym na wypadek niewypłacalności.

Fundusz zapewnia nie tylko zwrot całości lub części wniesionych przed podróżnych wpłat, lecz także pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub kosztów powrotu do kraju. Wysokość składek jest uzależniona od kilku czynników: kraju, w którym ma się odbyć impreza, oraz środka transportu.

Powiązany Artykuł

shutterstock_koronawirus lotnisko 1200.jpg
Lotniczy armagedon: zobacz, jak koronawirus uderzył w światowych przewoźników i lotniska

W praktyce oznacza to, że konsumenci, których biuro podróży upadło, nie tylko będą mieli zagwarantowany powrót do kraju, ale również będą mogli kontynuować urlop bądź otrzymać zwrot kosztów za niewykorzystaną część pobytu.
W przypadku gdy, wbrew obowiązkowi, organizator turystyki lub przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych, nie zapewnią kontynuacji podróży lub powrotu do kraju zwrotowi podlegają uzasadnione koszty poniesione z tego powodu przez podróżnych.

REKLAMA

Więcej informacji o prawach podróżnych: https://konsument.gov.pl/wyjazd-zorganizowany-prawa-konsumenta/


PolskieRadio24.pl/UOKIK/konsument.gov.pl/mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej