Program budowy stu obwodnic. Drogowcy podsumowują dotychczasowe prace
Drogowcy podsumowali dotychczasowe prace dotyczące realizacji programu budowy stu obwodnic. Odpowiedzialna za to Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi w tej chwili intensywne prace przygotowawcze dla 78 obwodnic. Trzynaście obwodnic jest już na etapie realizacji. Dla jednej obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę, a dla kolejnych ośmiu szukamy wykonawców dokumentacji.
2021-09-15, 09:56
W realizacji jest trzynaście obwodnic o łącznej długości 106,9 kilometrów i wartości 1,8 miliarda złotych. Są to obwodnice: Wąchocka, Smolajn, Żodynia, Gryfina, Lipska, Suchowoli, Sztabina Brzezia, Gostynia, Grzymiszewa, Szczecinka oraz Pułtuska. Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o wszystkich zezwoleniach i trwają tam roboty budowlane.
Obecnie ogłoszonych jest dziewięć przetargów, z czego jeden na realizację około 3-kilometrowej obwodnicy Strykowa w województwie wielkopolskim.
Pozostałe osiem to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości nieco ponad 87 kilometrów. Są to między innymi przetargi na wykonanie koncepcji programowej dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego czy przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy obwodnic Szczebrzeszyna i Zamościa.
Powiązany Artykuł
Via Carpatia. Rusza budowa kolejnego odcinka trasy S19
Prawie 80 obwodnic w przygotowaniach
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje też, że w tej chwili w przygotowaniu jest 78 zadań o łącznej długości nieco ponad 657 kilometrów.
REKLAMA
Wszystkie obwodnice będą drogami krajowymi główne ruchu przyspieszonego. Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną między innymi obwodnice Wąchocka, Nowego Targu, Chrzanowa i Trzebini, Olsztyna i Dywit, Kalisza, Pułtuska, Głogowa oraz Legnicy.
GDDKiA zwraca uwagę, na współpracę z samorządami i lokalnymi społecznościami przy projektowaniu obwodnic.
Podczas etapów przygotowania inwestycji rozpatrywane i konsultowane są różne warianty. Dzięki temu można uniknąć problemów w przyszłości, które mogą wpłynąć na realizację inwestycji. Często każdy rozpatrywany wariant ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni chcą drogę bliżej swoich zabudowań, inni wręcz przeciwnie. Dla jednych wystarczy wyprowadzenie ruchu z miasta, dla innych z kolei ważne jest uruchomienie stref inwestycyjnych, które powstają przy nowej drodze. Często trudno jest pogodzić wszystkie interesy.
- Budowa nowej drogi, nie jest celem samym w sobie. Każda droga, to inwestycja, która ma ułatwić bezpieczną komunikację, co do zasady wyprowadzić ruch tranzytowy z zatłoczonych uliczek miast i miejscowości i dać możliwość rozwoju, szanując wszystkich w jednakowy sposób. Na tym musimy się skupić oraz zgodnie i odpowiedzialnie współpracować - powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
REKLAMA
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców
Głównym beneficjentem tego programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.
Program budowy 100 obwodnic zawiera również listę rezerwową. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Decyzje w tej sprawie podejmie minister infrastruktury.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA