Handel bardziej cyfrowy. Idąc do sklepu, coraz częściej szukamy informacji w internecie

Ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych - wynika z najnowszego raportu Deloitte. Jak dodano, wzrosła liczba osób, które szukają w internecie informacji jeszcze przed zakupami; robi to 4 na 5 klientów.

2021-10-21, 15:34

Handel bardziej cyfrowy. Idąc do sklepu, coraz częściej szukamy informacji w internecie
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał ponad 50 mln zł kary dla Polkomtelu.Foto: pixabay

Firma doradcza Deloitte przygotowała raport "Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2021".

Zdaniem jego autorów, pandemia koronawirusa przyczyniła się do zmiany obrazu handlu detalicznego w Polsce, zwiększając jednocześnie wpływ technologii cyfrowych na preferencje zakupowe Polaków.

Przed pójściem do sklepu, patrzymy w internet

"Zakupy w sklepach stacjonarnych od dawna stymulowane są technologiami cyfrowymi, które w znaczący sposób wpływają na wybór określonych produktów. Ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych" - przekazano w czwartkowej informacji prasowej Deloitte.


Powiązany Artykuł

e-handel1200.jpg
"To nie pandemia przyczyniła się do rozwoju polskiego e-handlu". Zobacz wyniki raportu


Jak pokazał raport, 4 na 5 klientów (vs 74 proc. w 2019 r.) korzysta z narzędzi cyfrowych przed zakupami, rzadziej robi to w trakcie zakupów (35 proc. w 2021 vs. 42 proc. w 2019 r.), a najrzadziej po zakupach (14 proc. w 2021 r. vs. 19 proc. w 2019 r.).

"Oznacza to, że najczęściej konsumenci podejmują decyzje zakupowe, zanim jeszcze dotrą do sklepów" - wskazują autorzy raportu.

Zdaniem Wiesława Koteckiego z Deloitte, ograniczony czas, który ze względów sanitarnych mogliśmy przeznaczyć na zakupy w sklepach stacjonarnych spowodował, że bardziej starannie się do nich przygotowujemy.


Powiązany Artykuł

e-handel free 1200.jpg
Handel internetowy w natarciu: w 2025 r. obejmie już jedną piątą sprzedaży w Polsce

Najczęściej korzystamy ze smartfona, informacji szukamy w mediach społecznościowych

"Przed wizytą w sklepie sięgamy po urządzenia cyfrowe – przede wszystkich po smartfon – głównie po to, by porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach, w tym o ich dostępności" - przekazano.

REKLAMA

 

Z kolei 30 proc. respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych, a największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube.


Powiązany Artykuł

ehandel1200.jpg
Polacy polubili e-handel. Już blisko 3/4 z nas kupuje w sieci

- Stąd wzrost liczby osób, które już przed zakupami poszukują w internecie informacji mogących ten proces ułatwić. Źródłem wiedzy pozostają dla nas przede wszystkim wyszukiwarki, ale na znaczeniu zyskują też media społecznościowe. Na fali wznoszącej znajdują się Instagram i Tik Tok, które ze względu na swój "obrazkowy" charakter pozwalają na szybkie dotarcie do poszukiwanych informacji - tłumaczy Kotecki.

Z narzędzi cyfrowych korzystają najczęściej młodzi klienci

Raport pokazał, że poziom "zdigitalizowania" zakupów jest identyczny dla kobiet i mężczyzn. Wskaźnik wpływu cyfrowego zwiększa się wraz z dochodem, ale niekoniecznie jest związany z miejscem zamieszkania – wieś nie odstaje od miasta (60 proc. vs 62 proc.).

Z kolei najbardziej scyfryzowaną grupą wiekową pozostają respondenci do 24 lat, zaobserwowano wzrost korzystania z narzędzi cyfrowych wśród 35-54 latków.

REKLAMA


Powiązany Artykuł

e-handel free 1200 pix.jpg
Podczas pandemii rośnie e-handel. Jego wartość wzrosła w Polsce do 100 mld zł

W Internecie najczęściej sprawdzamy elektronikę, samochody

Najwyższe poziomy wskaźnika wpływu cyfrowego z perspektywy kategorii produktowych – podobnie jak w pierwszej edycji badania – odnotowano dla elektroniki, motoryzacji i mebli, natomiast najniższe dla żywności.

"Przed wizytą w sklepie sięgamy po urządzenia cyfrowe – przede wszystkich po smartfon – głównie po to, by porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach, w tym o ich dostępności" - przekazano. Z kolei 30 proc. respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych, a największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube.

Deloitte świadczy usługi audytorskie, konsultingowe, doradztwa podatkowego, prawnego i finansowego klientom z sektora publicznego oraz prywatnego, działającym w różnych branżach.

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej