Polacy nadal z zaciśniętym pasem. Są nowe dane GUS o sprzedaży
Z najnowszych danych GUS wynika, że Polacy nadal niechętnie rozstają się z pieniędzmi. Sprzedaż detaliczna w marcu 2025 była niższa o 0,3 proc. niż przed rokiem.

Andrzej Mandel
2025-04-23, 12:16
Sprzedaż detaliczna w marcu 2025 roku była niższa niż przed rokiem o 0,3 procent licząc w cenach stałych (czyli po statystycznym zneutralizowaniu inflacji), wobec wzrostu 6,1 procent w marcu 2024 roku. W okresie od stycznia do marca 2025 roku, sprzedaż wzrosła rok do roku o 1,4 procent. W analogicznym okresie był to wzrost o 5 procent. Również w cenach bieżących sprzedaż detaliczna nie wzrosła imponująco rok do roku - pomimo inflacji na poziomie 4,9 proc., wzrosła tylko o 0,6 proc.
Ekonomiści spodziewali się wzrostu sprzedaży detalicznej rok do roku o 0,4 proc.
Polacy oszczędzają na jedzeniu, ale kupują meble, samochody i odzież
W marcu tego roku, spadek sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej: "pozostałe" o 12,2 procent, "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" o 9,4 procent, "paliwa stałe, ciekłe i gazowe" o 0,1 procent. Spadek sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych odnotowano zarówno w cenach stałych, jak i bieżących (o 3,5 proc.).
Wzrost sprzedaży odnotowano natomiast w grupach: "pojazdy samochodowe, motocykle, części" o 18,4 procent, "meble, rtv, agd" o 12,9 procent, "tekstylia, odzież, obuwie" o 6,7 procent, "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" o 5 procent, oraz "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" o 1 procent. I mowa tu o wzroście w cenach stałych.
REKLAMA
W cenach bieżących wzrost sprzedaży rok do roku w tych kategoriach jest także imponujący. W segmencie "samochodowym" wzrosła o 11,7 proc., a w kategorii odzieżowej o 5,4 proc.
Czytaj także:
- Wynagrodzenia rosną, zatrudnienie spada. GUS przedstawił nowe dane
- Inflacja niższa niż prognozowano, ale wciąż pod wpływem rosnących cen
- Polacy zacisnęli pasa. Nowe dane o sprzedaży
Źródło: Polskie Radio/AM
REKLAMA