Jak PKP PLK wydaje unijne środki na modernizację kolei ?

2021-12-08, 15:45

Jak PKP PLK wydaje unijne środki na modernizację kolei ?
W niedzielę 4 września nastąpi korekta rozkładu jazdy PKP.Foto: twitter.com/PKPIntercityPDP

Zmodernizowane stacje i przystanki, krótszy czas przejazdu i poprawa bezpieczeństwa. PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały dotychczasowe inwestycje, które wspierają pieniądze Unii Europejskiej. Zarządca sieci przedstawił też wstępne plany dotyczące planowanych inwestycji.

W 2015 roku został ogłoszony Krajowy Program Kolejowy, który jest największym projektem inwestycyjnym na kolei od 1989 roku. Początkowo jest wartość wynosiła 66 milionów złotych, jednak decyzją rządu został on wzmocniony kwotą przekraczającą 10 miliardów złotych. W tej chwili wartość KPK, to 76 miliardów złotych, 230 projektów i 9 tysięcy kilometrów  torów do modernizacji.

Według danych PKP PLK, które są odpowiedzialne za realizację tego planu, ponad 20 procent zapisanych w planie projektów już zakończono, a prawie 50 procent jest w trakcie realizacji. Do listopada zakontraktowano prace o wartości 45 miliardów złotych.

Inwestycje miały zachęcić do podróżowania

Jak mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, wszystkie te inwestycje mają jeden cel - poprawę jakości podróżowania. Jako dowód przedstawia porównanie czasu podróży na wybranych trasach – sprzed modernizacji i po niej. Jednym z przykładów jest odcinek Warszawa – Gdańsk, który najszybsze pociągi pokonywały przez prawie 4 godziny. Dziś czas podróży ze stolicy na Wybrzeże wynosi dwie i poł godziny. Krócej jedzie się także na trasach z Warszawy do Olsztyna, ze Szczytna do Ełku, czy z Poznania do Piły.

 - Efektywnie wykorzystujemy środki unijne. Dzięki nim poprawiają się warunki podróży. Mieszkańcy każdego województwa, dużych i mniejszych miejscowości zyskali lepszy dostęp do kolei i ofertę lepszych podróży. Szybciej i krócej jeździmy z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic, z Poznania do Wrocławia czy z Warszawy do Olsztyna. Powróciły pociągi między innymi z Dębicy do Mielca i przez Zagłębie Miedziowe – powiedział Ireneusz Merchel.

Prezes zapowiedział również, że w najbliższym czasie skróci się czas podróżowania z Krakowa do Katowic – do 45 minut, z Warszawy do Radomia – do godziny oraz ze stolicy do Lublina – tutaj czas przejazdu ma wynieść około półtorej godziny.

Co już zrobiono?

Jak podaje PKP PLK, w ramach Krajowej Programu Kolejowego zmodernizowano i odbudowano około 370 przystanków. Windy, pochylnie, specjalne oznakowania, zwiększyły komfort i jakość dostępu do kolei już dla tysięcy podróżnych korzystających zarówno ze stacji w dużych miastach, takich jak Szczecin, Lublin, Rzeszów, Gdańsk Główny, jaki i w mniejszych miejscowościach, jak Świebodzice, Pisz, Rogożno, Jelenino, Górażdże.

Kolej wróciła po latach na niewykorzystywane trasy i zwiększa dostępność komunikacyjną dzięki inwestycjom m.in. na liniach: Legnica – Rudna Gwizdanów, Lublin – Łuków, Mielec- Dębica.  Unijne środki zostały wykorzystane także do budowy bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami oraz do modernizacji istniejących przejazdów kolejowo – drogowych, co ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo.

Co w najbliższych latach?

Kolejarze przedstawili także wstępne projekty na nową perspektywę unijną. W jej ramach  planowane są między innymi projekty mające na celu poprawę przepustowości w aglomeracjach miejskich poprzez rozbudowę wlotów do aglomeracji do 4 torów, co pozwoli na separację ruchu podmiejskiego, dalekobieżnego i towarowego.

Planowane są także  inwestycje, których celem jest połączenie głównych ośrodków miejskich i aglomeracyjnych zmodernizowanymi liniami kolejowymi, na których możliwe będzie dalsze podwyższanie dopuszczalnej prędkości maksymalnej, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdów pomiędzy poszczególnymi miastami. Realizowane będą także inwestycje na potrzeby budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dotyczy to linii kolejowych, zarządzanych przez PLK, które będą częścią tak zwanych "szprych CPK". 

Uzupełnieniem tych działań będzie realizacja Programu Kolej Plus, Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. PLK zapowiadają, że  będą kontynuować współpracę z samorządami w ramach programu poprawy bezpieczeństwa poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań.

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


Polecane

Wróć do strony głównej