more_horiz
Gospodarka

Czy spadki cen żywności po obniżce VAT-u są zadowalające? Ekspert: małe sklepy nie zadbały o komunikację

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2022 08:21
Ponad 60 proc. Polaków nie zauważyło spadku cen w sklepach w związku z ustawową obniżką VAT na żywność - wynika z badania. Niemal 30 proc. respondentów odnotowała spadki, z czego co czwarty uznał je za niewystarczające. - Prawdopodobnie część Polaków oczekiwała spadku cen o wartość podatku VAT, tyle że w handlu nie do końca tak to działa - zaznaczył ekspert.
Duże sieci handlowe odpowiednio zadbały o komunikację spadku cen.
Duże sieci handlowe odpowiednio zadbały o komunikację spadku cen.Foto: Pixabay

Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez UCE Research i SYNO Poland dla Grupy BLIX, 61,5 proc. Polaków nie zauważyło, że ceny w sklepach spadły przez ustawową obniżkę VAT-u na żywność. Przeciwnego zdania jest 29,6 proc. respondentów. Z kolei 7,9 proc. nie potrafi tego ocenić.

Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX, konsumenci mogli dostrzegać różnice cen w sklepach, które wykorzystały taka informację w swoich kampanii marketingowych.

- Takie działania podjęły przede wszystkim dyskonty, hipermarkety i po części supermarkety. Mniejsze sieci oraz sklepy niezrzeszone nie zmieniły cen albo nie zadbały o odpowiednią komunikację tego. Dlatego wysoki odsetek Polaków nie zauważył obniżek - zaznaczył.

Możliwość odrobienia części strat

Z badania wynika , że spadek cen zauważyły głównie osoby w wieku 23-35 lat (32,5 proc. wyników), z miesięcznymi dochodami 7.000-8.999 zł netto (43,2 proc.) i z podstawowym lub gimnazjalnym wykształceniem (34,6 proc.). Obniżkę w większym stopniu zauważyli mieszkańcy największych polskich miast dla miast powyżej 500 tys. mieszkańców 33,2 proc., w miejscowościach od 200 tys. do 499 tys. ludności było to 33,1 proc. wskazań. Z kolei mieszkańcy wsi i małych miejscowości do 5 tys. mieszkańców, nie mają poczucia, że kupują taniej ich wynik to 22,1 proc.

Zdaniem Krzysztofa Łuczka, w większych miastach duża konkurencja skłania sklepy do prowadzenia proaktywnych działań marketingowych.

- Do tego dominują duże sieci handlowe, które odpowiednio zadbały o komunikację spadku cen. Natomiast w mniejszych miejscowościach, ze względu na niewielką liczbę podmiotów konkurujących ze sobą, obniżki są praktycznie niezauważalne - zwrócił uwagę ekspert.

Jak dodał Krzysztof Zych z UCE Research, w małych miejscowościach i na wsiach przeważają niewielkie sklepy. Ich właściciele z reguły nie mogą pozwolić sobie na takie obniżki, jakie stosują i komunikują wielkie sieci handlowe.

- Dla małych sprzedawców zerowy VAT może być chwilowym ratunkiem w dobie inflacji i możliwością odrobienia części własnych strat - ocenił.

W handlu nie do końca tak to działa

Z badania wynika ponadto, że respondenci, którzy zauważyli spadek cen, najczęściej wskazywali, że to jest poziom "raczej symboliczny" (36 proc. wskazań).

Według Krzysztofa Łuczaka, spadek cen tylko w niewielkim stopniu jest odczuwalny dla przeciętnej rodziny.

- Obecna obniżka VAT-u wyhamuje na jakiś czas wzrosty, ale nie należy się spodziewać, że w tym roku podwyżek już nie będzie. Sytuacja na rynku jest niepewna - zaznaczył.

Dodał, że niepewność rośnie w związku z wysokimi cena surowców energetycznych, co już przekłada się na drożyznę.

- Do tego doszedł konflikt zbrojny na Ukrainie, który również będzie miał negatywny wpływ - ocenił ekspert.

Dla blisko 24 proc. respondentów, ceny spadły w sposób dla nich niezadawalający, dla 12,7 proc. badanych obniżki są zadowalające. W ocenie Zycha, z tych odpowiedzi wyłania się obraz niezadowolenia Polaków ze skali obniżek.

- Prawdopodobnie część Polaków oczekiwała spadku cen towarów na sklepowych półkach właściwie o wartość podatku VAT, tyle że w handlu nie do końca tak to działa - zaznaczył ekspert.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Będzie zerowy VAT na nawozy. Premier: są produktem, który bardzo cierpi na wysokich cenach gazu

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2022 15:29
W ramach Tarczy Antyinflacyjnej zostanie do zera obniżony VAT na nawozy sztuczne. Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że nawozy są tym produktem, który "bardzo mocno cierpi na wysokich cenach gazu".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Obniżka VAT na żywność. UOKiK chce piętnować negatywne praktyki sprzedawców

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2022 14:01
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zaapelował do sprzedawców o obniżki cen produktów spożywczych po ustawowych zmianach podatku VAT od 1 lutego. Zapowiedział też monitoring cen wybranych artykułów. Pierwsze wyniki poziomu cen mają być znane za kilka dni.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Handlowcy dostosowali się do obowiązujących przepisów". Do zera spadł 5 proc. VAT na żywność

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2022 13:45
- Ceny w sklepach, tam gdzie to jest wymagane, obniżono o wartość 5 proc. VAT zgodnie z przepisami, gdyż zmiany muszą być odzwierciedlone na paragonach i w kasach fiskalnych, nie ma tu miejsca na błąd czy uznaniowość - zapewnił wiceprezes Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński.
rozwiń zwiń
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem