Dostęp do e-państwa i usług publicznych. Ruszył proces nadawania numeru PESEL uchodźcom z Ukrainy

2022-03-16, 09:40

Dostęp do e-państwa i usług publicznych. Ruszył proces nadawania numeru PESEL uchodźcom z Ukrainy
Wnioski o PESEL można składać w dowolnym urzędzie gminy.Foto: PAP/Lech Muszyński

Od dziś uchodźcy z Ukrainy mogą składać wnioski o przyznanie numeru PESEL. To da osobom uciekającym przed wojną dostęp do polskich usług publicznych. Wraz z numerem PESEL obywatele Ukrainy będą mogli uzyskać także Profil Zaufany.

Na mocy specustawy uchodźcy z Ukrainy mogą m.in. otrzymać numer PESEL i założyć Profil Zaufany. Wnioski można składać w dowolnym urzędzie gminy.

Jak podkreśla Cyfryzacja KPRM, dzięki nadaniu PESEL w ramach specjalnej procedury przeznaczonej dla osób, które przekroczyły granicę z Ukrainą po 24 lutego, możliwe będzie korzystanie z usług publicznych, takich jak np. elektroniczne recepty czy odprowadzanie podatków i składek.

- W celu ułatwienia dostępu do usług publicznych zdecydowaliśmy, że wraz z nadaniem numeru PESEL obywatele Ukrainy będą mogli uzyskać Profil Zaufany. Dzięki nowemu rozwiązaniu możliwe będzie zaoferowanie obywatelom Ukrainy polskich e-usług takich jak np. e-recepta. Oprócz tego każda z nich będzie miała dostęp do bezpiecznej cyfrowej tożsamości i specjalnego dokumentu w ramach aplikacji mObywatel  – wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.

Dodał, że wiele osób uciekających przed wojną nie ma ze sobą dokumentów; dzięki wprowadzeniu danych do rejestru PESEL ich tożsamość zostanie potwierdzona i nie będą musieli czekać na wydanie dokumentów w ukraińskich placówkach konsularnych.

- Rolę dokumentu tożsamości będzie mogła pełnić aplikacja mObywatel, w której pojawi się nowy moduł, za pomocą którego pełnoletni obywatele Ukrainy będą mogli w Polsce potwierdzać swoją tożsamość. Dokument nazywa się Diia.pl (Дія пл), co jest nawiązaniem do ukraińskiej rządowej aplikacji mobilnej Diia. Diia będzie zawierała imię, nazwisko, PESEL oraz zdjęcie potwierdzone podczas wizyty w urzędzie gminy – poinformował Cieszyński.

Szkolenia dla urzędników i testy systemu

Cyfryzacja KPRM podaje, że od piątku do wtorku odbył się cykl szkoleń, w których wzięło udział ok. 5 tys. urzędników. Jak zapewniono, możliwość uczestnictwa w szkoleniu zapewniono przedstawicielowi każdego urzędu gminy w kraju. Szkolenia odbywały się też w sobotę i niedzielę – udział w nich wzięło ponad 500 urzędników. Zostały przygotowane nowe formularze wniosków i szczegółowe instrukcje dla urzędników.

Ponadto na dziś zaplanowano także, przy współpracy z MSWiA, organizację specjalnego chatroomu. Wszystkie przygotowane materiały szkoleniowe są dostępne na specjalnej platformie – to cztery tutoriale wideo oraz dwa podręczniki w formie PDF oraz wzory obowiązujących wniosków - przekazano.
W poniedziałek do wszystkich urzędów gmin i punktów recepcyjnych w Polsce trafiło 750 tys. ulotek w języku ukraińskim, wyjaśniających na czym polega proces rejestracji PESEL, co to jest profil zaufany oraz aplikacja mObywatel.

Czytaj także:

Jak poinformowano, wdrożenie nowych rozwiązań technicznych odbyło się w nocy z sobotę na niedzielę. W niedzielę przeprowadzono testy w urzędach w Kobyłce i na warszawskim Mokotowie. Wdrożone zmiany są prawdopodobnie największymi i najszybciej zrealizowanymi zmianami w historii PESEL - zaznaczono.

Potrzebny będzie dodatkowy sprzęt

Wskazano, że teraz największym wyzwaniem jest zwiększenie liczby sprzętu w urzędach gminy. Trwa pozyskiwanie ok. 3500 komputerów wraz z niezbędnym osprzętem m.in. drukarkami, modemami, kartami kryptograficznymi, skanerami odcisków placów. Przepisy umożliwiające Ministrowi Cyfryzacji zakup sprzętu dla samorządów weszły w życie 13 marca w ramach specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Pierwsze urządzenia powinny trafić do użytkowników do końca tygodnia – oświadczono.

Punkty także poza urzędami

Ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości obsługi innych procesów realizowanych przez samorządy, co najmniej 2000 nowych stanowisk będzie gotowych do pracy poza siedzibą urzędu. Usługa nadania numeru PESEL w specjalnym trybie będzie funkcjonować przez cały czas obowiązywania specustawy, tj. 18 miesięcy, a prognozy wskazują, że rejestracja osób, które już dotarły do Polski może zająć od 6 do 8 tygodni.
W godzinach 7.00 – 18.00 działa specjalna infolinia dla urzędników - pracownicy KPRM i MSWiA codziennie odpowiadają na bieżąco na zgłaszane pytania i wątpliwości.

Więcej informacji o aplikacji mObywatel i dokumencie Diia.pl (Дія пл) można znaleźć na stronie: www.gov.pl/mobywatel/ua.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Polecane

Wróć do strony głównej