Chińczycy nie odpuszczają lądowego połączenia z Europą. Nowy szlak kolejowy omija Rosję

2022-04-21, 09:51

Chińczycy nie odpuszczają lądowego połączenia z Europą. Nowy szlak kolejowy omija Rosję
Od rynku chińskiego zależy też wiele firm amerykańskich. Szesnaście firm z listy S&P 500 generuje na rynku chińskim przynajmniej 25 proc. swoich przychodów.Foto: China SCIO/Twitter

Nowe połączenie kolejowe z Chin do Europy, uruchomione w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku, omija Rosję. Multimodalny szlak transportowy z Xi'an do Mannheim w Niemczech wiedzie m.in. przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Morze Czarne. Pierwszy transport towarów nową trasą zrealizowano 13 kwietnia.

"Szlak rozpoczyna się w Xi'an w środkowych Chinach, a następnie prowadzi przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne, Rumunię, Węgry, Słowację i Czechy do Mannheim w zachodniej części Niemiec. Długość połączenia wynosi około 11,3 tys. km" - poinformował rządowy portal China.org.cn.

Możliwość ekspansji na nowe rynki

- Ten szlak obejmuje kraje i regiony, które w przeszłości rzadko były obsługiwane przez pociągi towarowe Chiny-Europa. Otwiera to chińskim i międzynarodowym przedsiębiorstwom możliwość ekspansji na nowe rynki - ocenił Yuan Xiaojun, dyrektor generalny spółki Xi'an Free Trade Port Construction and Operation.

W ocenie indyjskiego dziennika "The Economic Times" uruchomienie w ramach strategicznego chińskiego projektu Pas i Szlak połączenia, które omija Rosję, może negatywnie wpłynąć na przyszłe wspólne projekty infrastrukturalne obu państw.

Chiny należą do grona najbliższych sojuszników Rosji na arenie międzynarodowej i sprzeciwiają się zachodnim sankcjom nałożonym na ten kraj w odpowiedzi na agresję Kremla na Ukrainę. Niemniej, Pekin nie zdecydował się dotąd na bezpośrednie ekonomiczne i militarne wsparcie Moskwy.


Projekt służy umacnianiu wpływów Pekinu

Multimodalne (wykorzystujące połączenia kolejowe i morskie) korytarze transportowe Chiny-Europa są rozbudowywane od 2013 roku w ramach strategicznego chińskiego projektu Pas i Szlak (znanego też jako Jeden Pas i Jedna Droga). Jest to nie tylko przedsięwzięcie ekonomiczne, ale też projekt geopolityczny, bezpośrednio wspierany przez władze Chin i służący umacnianiu wpływów Pekinu m.in. w krajach Azji Centralnej i Południowego Kaukazu.

Najważniejszym szlakiem transportowym w ramach tej inicjatywy było dotychczas połączenie przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę, które wykorzystywało m.in. terminale przeładunkowe w Małaszewiczach i Sławkowie.

W 2015 roku uruchomiono regularne kolejowe przewozy towarowe z chińskiego Chengdu do Łodzi.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej