more_horiz
Gospodarka

Niezapłacone rachunki za telefony i internet idą w miliardy. Zobowiązanie rekordzisty przekracza 14 mln zł

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2022 07:51
Zadłużenie konsumentów i przedsiębiorstw wobec firm telekomunikacyjnych wynosi obecnie 1,28 mld zł. Sytuacja zdecydowanie się poprawia, bowiem w połowie pandemicznego 2020 r. przekroczyło historyczne 1,5 mld zł. Rekord zadłużenia wśród przedsiębiorstw należy do firmy z branży rolniczej z województwa pomorskiego, która ma do spłacenia 14,4 mln zł.
Najmniej solidni w regulowaniu rachunków za telefon, internet i telewizję oraz sprzęt elektroniczny są Polacy w wieku 36-45 lat.
Najmniej solidni w regulowaniu rachunków za telefon, internet i telewizję oraz sprzęt elektroniczny są Polacy w wieku 36-45 lat.Foto: shutterstock/Syda Productions

Zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Długów, największe zaległości wobec dostawców telefonii, internetu i telewizji mają konsumenci i firmy z Mazowsza, na których ciąży 205 mln zł długu, a następnie ze Śląska (ponad 175 mln zł) i Dolnego Śląska (130 mln zł nieuregulowanych zobowiązań).

Rekord zadłużenia wśród przedsiębiorstw należy do firmy z branży rolniczej z województwa pomorskiego, która ma do spłacenia 14,4 mln zł. Z kolei wśród konsumentów przoduje 42-letni mieszkaniec województwa lubuskiego, którego konto obciąża rekordowa suma 361 tys. zł. Największe długi mają osoby z miejscowości liczących od 20 tys. do 50 tys. mieszkańców - nie zapłacili oni 188 mln zł.

Efekt działań telekomów

Mężczyźni są zadłużeni na ponad 502 mln zł, a kobiety mają 383 mln zł zaległości. Najmniej solidni w regulowaniu rachunków za telefon, internet i telewizję oraz sprzęt elektroniczny są Polacy w wieku 36-45 lat. Powinni oni zapłacić telekomom ponad 260 mln zł. Najmniejsze długi mają natomiast osoby powyżej 65. roku życia, które zalegają na blisko 65 mln zł.

Większość dłużników telekomunikacyjnych stanowią konsumenci. Jest ich ponad 266 tys., natomiast firm - prawie 37 tys. Ale to firmy mają wyższe średnie zadłużenie. Przeciętnie są winne telekomom prawie 11 tys. zł. Konsumenci trzykrotnie mniej - 3,3 tys. zł na osobę.

Łączna liczba dłużników telekomunikacyjnych, figurujących w KRD - konsumentów i firm - to obecnie 304 tys. Dane KRD pokazują, że to grono zmniejsza się - na koniec 2020 r. było ich 354 tys., a w minionym roku - 310 tys.


Jak wyjaśnia prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, spadek liczby dłużników w bazie KRD to między innymi efekt działań telekomów, świadomie ograniczających ryzyko biznesowe - zarówno przed podpisaniem umowy z konsumentem, jak i firmą, weryfikują ich rzetelność płatniczą w rejestrze dłużników.

W pandemii zadłużenie było wyższe

- Jeśli ktoś już widnieje jako dłużnik, mogą odmówić podpisania z nim umowy na abonament lub sprzedaży smartfona na raty. Dzięki temu unikają później żmudnego procesu dochodzenia należności od klienta - tłumaczy Adam Łącki.

Dodaje, że w 2020 r. telekomy pobrały z bazy KRD prawie 2,30 mln raportów o sytuacji finansowej klientów; w 2021 r. - 2,33 mln, a od początku tego roku - 845 tys.


Według KRD łączne zadłużenie konsumentów i przedsiębiorstw wobec telekomów wynosi obecnie 1,28 mld zł. W pandemii było ono wyższe.

- Na koniec 2020 r. niezapłacone rachunki za telefon, telewizję, Internet i raty za sprzęt elektroniczny wynosiły 1,31 mld zł. Najgorzej było w lipcu 2020 r., kiedy suma zobowiązań przekroczyła rekordowe 1,5 mld zł. Na koniec 2021 r. spadła ona do 1,29 mld zł - zwraca uwagę prezes KRD.

Dodaje, że większość zadłużenia (886 mln zł) przypada na konsumentów.

PR24.pl, PAP, DoS

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem