CPK. Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym Kolei Dużych Prędkości

Przedstawiciele spółki CPK i władze Sieradza podpisali porozumienie o współpracy. Jednym z jego elementów będzie zagospodarowanie okolic stacji w tym mieście. W Sieradzu spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania.

2023-07-14, 13:00

CPK. Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym Kolei Dużych Prędkości
Celem projektu jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu, np. pociągów, autobusów, rowerów i taksówek.Foto: Michael715/Shutterstock

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska CPK i sieci szybkich kolei, przygotowuje wspólnie z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tak zwanego igreka, czyli linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław/Poznań, miasto to stanie się regionalnym centrum przesiadkowym.

To właśnie Sieradz znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową numer 14.

Nowoczesny węzeł przesiadkowy

- Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu, np. pociągów, autobusów, rowerów i taksówek - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Linia "igrek", Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław/Poznań. Linia "igrek", Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław/Poznań.

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy połączona z całkowitą rewitalizacją jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Obecnie niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów.

REKLAMA

- Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd - podkreśla Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

2 tys. km nowych linii kolejowych

Bezpośredni wjazd pociągów KDP do centrum Sieradza i włączenie stacji do układu połączeń KDP umożliwi znaczące skrócenie czasów przejazdu. Dzięki inwestycjom CPK po uruchomieniu "igreka" z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad godzinę, zamiast ponad dwóch godzin jak obecnie, a do Łodzi w ok. 25 minut. Dzisiaj taka podróż trwa godzinę. Na wspólnym przebiegu linii KDP i linii kolejowej nr 14, zostaną zlikwidowane przejazdy w poziomie torów, które zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne.

Węzeł przesiadkowy Sieradz. Węzeł przesiadkowy Sieradz.

Spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa - Łódź.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej