Punktualność pociągów poprawia się
W II kwartale 2023 roku poziom punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 91,1 proc., a towarowych 53,5 proc. Stanowi to wzrost punktualności pasażerskiej o 0,2 pkt proc. i towarowej o 5,1 pkt proc. w porównaniu do I kwartału 2023 r. Łącznie przewoźnicy uruchomili ponad 464 tys. pociągów pasażerskich oraz blisko 100 tys. pociągów towarowych.
2023-08-10, 10:28
Od kwietnia do czerwca 2023 roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,1 proc. pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 6 minut). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu - 92,4 proc.
W kolejnych miesiącach odnotowano spadek tego wskaźnika do 91,8 proc. w maju i 89,1 proc. w czerwcu.
Najlepsza - SKM w Trójmieście
- Dane o II kwartale w punktualności pasażerskiej można podzielić na dwa okresy - pierwszy z nich obejmował czas po korekcie rozkładu jazdy w marcu, gdy w kwietniu i maju punktualność pasażerska poprawiła się, i czerwiec, kiedy ponownie wynik punktualności dla całego rynku nie przekroczył 90 proc. Trwające prace w obszarze warszawskiego węzła kolejowego, a także zdarzenia losowe i pojawiające się problemy z taborem czy zjawiskiem wydłużonego lokowania podróżnych na stacjach linii nr 20 przełożyły się na niższe niż w poprzednich latach wyniki punktualności u przewoźników korzystających z warszawskiego węzła kolejowego - powiedział prezes UTK Ignacy Góra.
Wśród przewoźników pasażerskich realizujących codzienny rozkład jazdy, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście - 98,5 proc. Główny przewoźnik dalekobieżny - PKP Intercity - osiągnął poziom punktualności 73,5 proc., co jest wynikiem o 0,5 pkt proc. gorszym w stosunku do I kwartału 2023 roku.
REKLAMA
8 minut dla wszystkich pociągów
Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w drugim kwartale 2023 roku wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 8 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów.
Wśród przyczyn, które odpowiadały za największy czas trwania opóźnień pociągów opóźnionych na stacji końcowej od 6 minut, były awarie taboru, wydłużony czas przejazdu, wypadki takie jak próby samobójcze oraz późne zgłoszenie gotowości odjazdu.
W II kwartale 2023 roku odnotowano ponad 333 przypadki opóźnień, których czas przekraczał 120 minut. W tym zestawieniu dominują przyczyny związane z taborem, a w drugiej kolejności przyczyny związane z wypadkami.
Opóźnienie wynosiło minimum 120 minut
Jeśli chodzi o przewozy towarowe, to w II kwartale tego roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 53,6 proc. pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w maju - 55 proc. W kwietniu punktualność wyniosła 53,4 proc., natomiast w czerwcu 52,2 proc.
REKLAMA
Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale 2023 r. wyniosło 613 minut. Na 48.808 opóźnionych pociągów 73 proc. stanowiły te, których opóźnienie wynosiło minimum 120 minut.
PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS
REKLAMA