Wielkie inwestycje kolejowe. Ostatnie lata to dynamiczny rozwój sieci transportowej w Polsce

2023-10-04, 14:23

Wielkie inwestycje kolejowe. Ostatnie lata to dynamiczny rozwój sieci transportowej w Polsce
W Polsce rośnie liczba połączeń kolejowych.Foto: MOZCO Mateusz Szymanski

Polska sieć kolejowa stanowi ważny element tranzytowych przewozów osób i towarów w Europie. Rolą sektora kolejowego w systemie transportowym kraju jest zapewnienie wysokiej jakości infrastruktury, obsługujących sieć niezawodnych połączeń w ruchu pasażerskim i towarowym.

Biorąc pod uwagę wyzwania i zapóźnienia na kolei, rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję o skierowaniu rekordowych środków unijnych i rządowych na ten cel. Dzięki temu polska kolej zaczęła się od 2015 r. w szybkim tempie zmieniać się na lepsze. Trwają modernizacja linii kolejowych, zakup nowego taboru oraz remonty dworców.  

Jak zadeklarowano w programie wyborczym PiS: "Dążymy do uczynienia kolei przyjaznej i komfortowej dla podróżujących oraz spełniającej najwyższe światowe standardy. Jednocześnie za jeden z priorytetów uważamy przewóz towarów, który stanowi jeden z fundamentów naszej gospodarki."

Krajowy Program Kolejowy


"W latach 2015-2023 na podstawie zaktualizowanego Krajowego Programu Kolejowego podjęliśmy wiele działań inwestycyjnych przy skutecznym i synergicznym wykorzystaniu przez rząd Środków europejskich (POIiŚ, CEF, PO PW). Jest to największy, wieloletni, kompleksowy projekt inwestycyjny na polskich liniach kolejowych" - czytamy w materiałach PKP PLK.

Celami działań było: skrócenie czasu przejazdów, podniesienie przepustowości linii, zwiększenie liczby i długości linii pozwalających osiągać 160 km/h, wzrost przepustowości infrastruktury obsługującej porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie Świnoujściu czy modernizacja przejazdów kolejowych.

Przebudowano prawie 8000 km torów na istniejących i nowych liniach. Co skróciło czas przejazdu pociągiem między wieloma polskimi miastami, niekiedy o kilkadziesiąt procent. Zmodernizowano ponad 900 dworców, stacji i przystanków kolejowych . Rozpoczęto realizację szlaku kolejowego Raił Baltica: z Warszawy, przez Białystok i Ełk do granicy polsko-litewskiej. Nasi partnerzy z Litwy, Łotwy Estonii również realizują tę inwestycję.

Realizowane inwestycje

Prowadzono realizację ważnych projektów przy udziale środków europejskich:

W ramach projektu łączenia aglomeracji warszawskiej z łódzką rozpoczęto budowę tunelu pod miastem Łódź. Połączy on Dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska/Zabieniec. Jest to jeden z najambitniejszych od dekad projektów kolejowych w Polsce - nazywany przez łodzian "małym metrem". Przełamuje on bariery transportowe, które swymi korzeniami sięgają czasów zaborczych. Pozwoli on na stworzenie nowoczesnej sieci kolei aglomeracyjnej w Łodzi, zastąpienie części ruchu samochodowego, wprowadzi wyższe standardy ochrony środowiska.

Zmodernizowano linię kolejową 31 z Siedlec (województwo mazowieckie) do Czeremchy i Hajnówki (województwo podlaskie). Dokonano tam odbudowy nawierzchni torowej oraz wymiany rozjazdów, kompleksowej modernizacji systemów i urządzeń elektroenergetyki, budowy nowych peronów, poprawy bezpieczeństwa na przejazdach. Projekt obejmował również przebudowę dworców w Siemiatyczach i w Czeremsze wraz z budową parkingów Park&Ride w tych lokalizacjach.


Rozumiejąc konieczność poprawienia jakości infrastruktury kolejowej w Warszawie, rozpoczęto prace na linii obwodowej. Projekt obejmował modernizację odcinka Warszawa Zachodnia (peron 8) Warszawa Gdańska, Warszawa Główna Towarowa - Warszawa GOG bki, Warszawa Główna Towarowa - Warszawa Gdańska. Efekty jego realizacji to: skrócenie czasu podróży, a także poprawa przepustowości (likwidacja "wąskich gardeł") oraz poprawa bezpieczeństwa poprzez podniesienie parametrów technicznych linii. Ponadto projekt zapewni poprawę bezpieczeństwa m.in. poprzez zwiększenie efektywności sterowania ruchem kolejowym.  

Zmodernizowano dworce przy linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław - Boguszów Gorce Zachód wraz z przedłużeniem przy linii 311 oraz wybrane dworce przy linii kolejowej nr 282 wraz z dworcem na st. Malczyce. 

Przebudowano dworzec kolejowy w Białymstoku w ramach prac na linii nr 32 na odcinku Białystok - Bielski Podlaski (Lewki). W ramach projektu został przywrócony pierwotny, zabytkowy wystrój wnętrza. Wybudowano miejsca parkingowe, zmieniono układ komunikacyjny, dostosowano obiekt dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Inwestycje PKP


PKP Intercity, którego właścicielem jest Skarb Państwa, przeprowadziło największy w historii program inwestycyjny - Strategię taborową. W ramach niej spółka modernizuje ponad 976 wagonów i dokonuje zakupu 185 nowych, a także kupuje 19 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Ponadto PKP Intercity S.A. kupuje 118 lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, a także modernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część lokomotyw, wagonów EZT-ów jest przystosowywana do prędkości 200 km/h lub większej.

Efektem finalnym będzie: blisko 80% pociągów zestawiane z nowego zmodyfikowanego taboru; w 80% będą gniazdka elektryczne, a w 94% klimatyzacja; w każdym składzie przestrzeń przystosowana do osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery.


Uruchamiamy więcej pociągów i docierają one do większej liczby miejscowości. Pociągi dalekobieżne obsługują dzisiaj ponad 100 stacji więcej niż osiem lat temu. 600 tys. Polaków więcej ma dostęp do transportu kolejowego w swoich miejscowościach. Liczba pasażerów polskiej kolei jest dzisiaj najwyższa od początku XXI w" - napisano w programie partii.

Czytaj także:


PolskieRadio24.pl/ IAR/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej