Równość kobiet i mężczyzn na globalnym rynku pracy. Mniej niż połowa firm chce parytetu

Mniej niż połowa (41 proc.) pracodawców na świecie deklaruje osiągnięcie pełnej równości płci w miejscu pracy - wynika z opublikowanego w piątek raportu firmy ManpowerGroup. Ale jednocześnie stale rośnie udział  kobiet na kierowniczych stanowiskach, czemu sprzyja elastyczność godzin pracy i cyfryzacja procesów biznesowych. 

2024-03-08, 11:41

Równość kobiet i mężczyzn na globalnym rynku pracy. Mniej niż połowa firm chce parytetu
Kobiety w biznesie. Co trzecie stanowisko jest dla nich . Foto: Jacob Lund/Shutterstock

Jak podano w najnowszym raporcie ManpowerGroup "Perspektywy świata pracy dla kobiet na rok 2024", 41 procent pracodawców na świecie, deklaruje osiągnięcie pełnej równości płci w miejscu pracy.

Niektóre branże czynią jednak znaczne postępy w tym zakresie – są to przede wszystkim sektory: towarów i usług konsumpcyjnych (69 proc.), finansów i nieruchomości (68 proc.), usług komunikacyjnych (67 proc), opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych (67 proc.) oraz technologii informacyjnych (66 proc.).

Ale jednocześnie aż "1/3 respondentów uważa, że choć w ich przedsiębiorstwie podjęto inicjatywy na rzecz różnorodności, równości, włączenia społecznego i przynależności (DEIB), postęp w realizacji tych celów jest powolny lub niewielki".

Tylko co trzecie stanowisko kierownicze to kobiety 

Jak wskazują dane ManpowerGroup, kobiety zajmują mniej niż 1/3 stanowisk kierowniczych oraz liderskich na całym świecie, choć stanowią połowę globalnej populacji aktywnej zawodowo.

REKLAMA

"W ubiegłym roku na każdych 100 mężczyzn awansowanych ze stanowiska podstawowego na menedżera przypadło zaledwie 87 kobiet. Niemal dwie trzecie specjalistek rozważa zmianę pracy w najbliższych miesiącach" - podano w raporcie. W skali światowej, współczynnik aktywności zawodowej kobiet wynosi obecnie nieco ponad 50 proc.

"Specjalistki w wieku 25-54 lat należą do najbardziej aktywnych – rozwinęły one zupełnie nowe ścieżki kariery, opowiedziały się za lepszym wynagrodzeniem i benefitami, a także skorzystały z modelu pracy hybrydowej" - ocenili eksperci firmy doradczej. Dodali też, że odsetek pań na globalnym rynku pracy osiągnął rekordowy poziom w historii badań.

Kobiety w biznesie. Elastyczność godzin pracy dużym atutem 

Autorzy raportu wśród pozytywnych rekomendacji dla firm, które chciałyby przyspieszyć ten proces, wymienili zwiększenie elastyczności – ponad jedna trzecia respondentów na całym świecie (37 proc.) potwierdza, że elastyczne zasady pracy są najskuteczniejsze w zatrzymywaniu i przyciąganiu różnorodnych talentów.

Inne najważniejsze ich zdaniem inicjatywy to: rozwój przywództwa, na który wskazało 30 proc. badanych, kultura w spółce (29 proc. wskazań), coaching/mentoring - 28 proc. i partnerstwo akademickie - 24 proc. Eksperci wymienili także możliwość rozwoju liderskiego – 3 na 10 organizacji (30 proc.) twierdzi, że programy rozwoju przywództwa skutecznie zawężają luki, które w przeszłości uniemożliwiały awans na stanowisko kierownicze.

REKLAMA

Kobiety w biznesie. Pomaga w tym cyfryzacja firm

Jak wynika z raportu aż "65 proc. pracodawców twierdzi, że wprowadzenie innowacji technologicznych pomaga im zwiększyć elastyczność, co promuje większą równość płci, 62 proc. z nich uważa, że technologia dywersyfikuje ich źródła talentów IT, a 52 proc. - że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pomagają w rekrutacji najlepszych kandydatów bez względu na płeć".

Rozwój umiejętności cyfrowych oraz przeprowadzanie ankiet pracowniczych w celu zachowania odpowiedniego work-life balance i modelu pracy, sprzyjają zatrzymaniu w firmie najbardziej utalentowanych specjalistek.

- Warto także dodatkowo zadbać o to, by coraz więcej specjalistek znalazło się w pulach kandydatek na stanowiska kierownicze i związane z rozwojem rynku. Przykładowo, pomimo niedoboru talentów technologicznych w skali globalnej, kobiety nadal stanowią mniej niż 1/3 pracowników w branżach związanych z innowacjami - wskazała Agnieszka Adamiec z ManpowerGroup.


PR24/PAP/sw

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej